Volvo lancerer en Cross Country-udgave af elbilen EX30. Hævet undervogn, dækplader og mulighed for offroad-dæk gør den terrænduelig.
For første gang siden Volvo lancerede begrebet Cross Country, bliver betegnelsen nu brugt på en elbil. Volvo EX30 Cross Country hedder elbilen, der er stylet til en tur i sne, mudder og sand.
Modsat mange andre biler med markerede skærmkanter og dækplader for og bag, er der mere alvor bag Cross Country-betegnelsen. Den barske udgave af EX30 har både firehjulstræk og hævet undervogn, så den kan skræve over større forhindringer. Den kan også udstyres med rigtige terrændæk, der bider i glat eller mudret underlag.
![](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Volvo_EX30_Cross_Country_grill-1024x670.jpg)
Som det fremgår af billederne, kan der også tilkøbes offroadudstyr som stænklapper og ikke mindst en fotogen tagbagagebærer, der er stor nok til reservehjul, telt og vanddunke. Det er næsten ærgerligt, at en jerrycan til brændstof vil se lidt underlig ud på en elbil, men så kan man jo overveje at hænge ladekablet på bagklappen i stedet.
Merpris på 15.000 kr.
Der kan blive brug for det. Især hvis man faktisk udstyrer EX30 Cross Country med tagbagagebærer og grove offroad-dæk. Volvo lover en officiel WLTP-rækkevidde på 427 km, men skynder sig at tage forbehold for alt fra udstyr, dækmontering, temperatur og kørestil.
Det er nok meget klogt, for EX30 er i forvejen berygtet for et højt strømforbrug. Iført fuld ’kampuniform’ gør man klogt i at være fuldt opladet, inden man drejer væk fra alfarvej og drager på eventyr i terrænet.
![](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Volvo_EX30_Cross_Country_bag-1024x690.jpg)
Volvo EX30 Cross Country koster fra 367.100 kr. Det er blot 15.000 kr. mere end den Twin Motor Performance, som den er baseret på.
Så må du dog også betale ekstra for de førnævnte detaljer, der for alvor gør Cross Country til en bil til friluftsfolket.
Med i prisen er dog en cool detalje, vi aldrig har set før: I den sorte ’kølergrill’ er præget et kort over topografien i Kebnekaise-bjergkæden i det arktiske Sverige. Det kan andre EX30 trods alt ikke prale af.
Lanceret i 1997
Volvo lancerede Cross Country som en V70 XC i 1997. Lige siden har Cross Country-varianterne været designet til at klare de mange forskellige vejforhold i Skandinavien. Fra mudrede skovstier over ankeldyb sne til komfortabel motorvejskørsel.
![](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/02/Volvo_EX30_Cross_Country_skilt-1024x669.jpg)
EX30 Cross Country kan bestilles nu hos danske Volvo-forhandlere eller på hjemmesiden.