Trumps trusler om øget told på varer fra Mexico og Canada kan ”sprænge et hul i amerikansk bilindustri som aldrig tidligere set”.
Den nyligt indsatte præsident i USA, Donald Trump, skaber nervøse trækninger hos amerikanske bilproducenter. Trump ønsker at være en ’good for business’ præsident og vil skabe flere arbejdspladser hjemme i USA. Men hans politik, dekreter og udmeldinger skaber en helt anden virkelighed.
”Præsident Trump har talt meget om at styrke amerikansk bilindustri og bringe mere produktion og innovation tilbage til USA. Hvis denne administration (Trumps regering, red.) kan opnå det, vil det være en af de mest bemærkelsesværdige præstationer. Indtil videre ser vi dog en masse udgifter og en masse kaos,” lyder vurderingen fra Fords topchef Jim Farley. Det skriver branchemediet Automotive News.
Milliard-investeringer
Ford-bossen tog bladet fra munden på en konference for auto-teknik. Særligt Trumps trusler om at pålægge varer fra nabolandene Canada og Mexico told bekymrer Ford og de andre, amerikanske bilproducenter.
“Det giver frit spil til sydkoreanske, japanske og europæiske virksomheder, der bringer halvanden til to millioner køretøjer ind i USA, som ikke vil være underlagt de mexicanske og canadiske toldsatser,” mener Jim Farley.
Ford og General Motors, der står bag mærker som Chevrolet, Cadillac og Buick, har investeret milliarder af dollars i fabrikker og underleverandører i Canada og Mexico. Det har de gjort i forventning om, at frihandelsaftalerne med nabolandene ville bestå.
Sammen med USA indgår Canada og Mexico i et tæt sammenvævet netværk af fabrikker og underleverandører til ikke bare amerikansk bilindustri, men også store mærker som VW, Toyota, BMW og Stellantis-koncernen.
Selv biler der fremstilles i USA, får typisk masser af dele fra underleverandører både syd og nord for grænserne. Omvendt leverer amerikanske underleverandører til den store bilproduktion i Canada og USA – både til amerikanske og udenlandske bilmærker.
Dyrere biler i USA
Højere told vil derfor også – utilsigtet – ramme amerikanske bilmærker. Og selv om en løsning kan være at bringe mere produktion hjem til USA, vil det tage år at omlægge forsyningskæderne.
En af udfordringerne er, at beskæftigelsen i USA faktisk er rekordhøj. Tager man mere bilproduktion hjem til USA, bliver det svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Og lykkes det, bliver den dyr.
Høje lønninger og mere told vil gøre biler – både amerikanske og udenlandske – dyrere at købe for amerikanerne. I sidste ende kan Trumps told fordyre biler globalt og dermed også for danske bilkøbere.
Eller som Fords Jim Farley konstaterer:
”Lad os være ærlige: På lang sigt vil 25 pct. told langs de mexicanske og canadiske grænser sprænge et hul i amerikansk bilindustri som aldrig tidligere set.”