BILTEST: 4. generation af Renault Clio forvandler den franske mini fra højloftet praktiker til forførende skønhed. Familien vil dog savne plads på det trange bagsæde.
Hvilken bil?
Renault Clio er den franske bilfabriks vigtigste model og solgt i næsten 12 millioner eksemplarer i mere end 100 lande. Konkurrenterne er biler som VW Polo, Peugeot 208 og Opel Astra. Som en af de få biler i klassen fås Clio også som stationcar – den ser vi herhjemme til april. Her tester vi den 5-dørs hatchback med Renaults nye 3-cylindrede turbobenzinmotor på blot 0,9 liter.
Vidste du at?
4. generation af Renault Clio benytter grundlæggende samme platform og teknik som forgængeren – groft sagt er Renaults Medianav-system med 7-tommers touchscreen og den 3-cylindrede turbobenziner det eneste helt nye i Clio 4. Detaljer som gardinairbags og skivebremser på baghjulene er ligefrem sparet væk.
Til gengæld har Renaults chefdesigner Laurens van den Acker pakket den velkendte teknik ualmindeligt flot ind: Clios udtryk er gået fra praktik til passion.
Hvordan er førerpladsen?
Også indvendigt leger Renault med former og farver i Clio – især sammenlignet med forgængerens orgie i stenhård, musegrå plastic. Siddestillingen er væsentligt lavere og mere sportslig, og med multijusterbart rat er det blevet nemmere at finde en god kørestilling. Urene med analog omdrejningstæller og centerplaceret digitalspeedometer ser futuristiske ud og fungerer godt ligesom den trykfølsomme skærm, der styrer radio og navigation. Medianav-systemet er standard fra mellemste udstyrstrin, Expression.
Hvordan opleves kabinen?
Kommer man direkte fra Clio 3 føles kabinen i Clio 4 væsentligt mindre. Du sidder dybere i sæderne, taget er sænket og de bagerste sideruder er blevet smallere og understreger den mere intime atmosfære.
Finishen er til gengæld blevet lidt lækrere, men er fortsat kun gennemsnitlig sammenlignet med konkurrenterne – og så hørte vi rigeligt mange raslelyde, når testbilen kørte over skarpkantede ujævnheder.
Er sikkerheden i orden?
Renault Clio fik topkarakter i den nye, skrappe Euro NCAP crashtest. Karrosseriet er stærkt og stabilt, men selv om Renault har ry for høj passiv sikkerhed, gav crashtesten også Clio tre små ridser i renommeet: I pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i jernpæl med 29 km/t, var beskyttelsen dårlig. Det samme gælder ved bagendekollisioner, hvor der er forhøjet risiko for piskesmældsskader og endelig har Renault sparet gardinairbags væk i Clio 4. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Ganske komfortabelt – franskmændene kan noget med at sætte støddæmpere og fjedre sammen, så ujævnheder reduceres til bløde bump i undervognen. Så lever vi gerne med, at det sportslige træder lidt i baggrunden. Clio styrer faktisk neutralt, og selv om servostyringen stadig er rigeligt letgående og kunne formidle mere kontakt til underlaget, er det et mærkbart fremskridt i forhold til forgængerens syntetiske styring. Clio 4 er ikke så skarp at køre som en Ford Fiesta, men byder på et fint kompromis mellem komfort og præcision.
Hvordan er motoren?
De 3 cylindre har en skøn bas-lyd, der lyder af meget mere end 0,9 liter. Turboen giver et solidt kraftoverskud, og oppe i fart falder motoren klædeligt til ro, hvilket gør Clio til en overraskende magtfuld cruiser.
En del af forklaringen er en velvalgt gearing, der trods kun 5 trin får det bedste ud af den lille maskine. Helt så kultiveret som Fords tilsvarende 3-cylindrede Ecoboost motor er Renault’s TCe-motor ikke, men den har karakter og er mindst lige så sjov. Et testforbrug på 14,9 km/l er dog alt for langt fra de lovede 22,2 km/l.
Passer prisen?
Både og. Til de vejledende 174.000 kr. inkl. lev. er Clio til den dyre side. Her i introperioden, der foreløbig fortsætter april ud, er der dog 20.000 kr.’s rabat og så er Clio pludselig et godt tilbud – især i betragtning af det omfattende udstyr i Expression-udgaven. For hvilkenbil.dk er det faktisk forskellen på 4 og 5 stjerner i vores totalbedømmelse af bilen. Renault har efterhånden vænnet os til konstante og store rabatter, men vi forholder os til den officielle pris på 174.000 kr. – derfor ”kun” 4 stjerner.
Er der alternativer?
Det vellykkede Laurens van den Acker-design gør Renault Clio til klassens franske fristelse sammen med masser af ekstraudstyr og komfortable køreegenskaber. I de discipliner er Kia Rio 1,2 Motion et mere rummeligt, men også mindre sjovt og formskønt alternativ til 144.000 kr., Ford Fiesta 1,0 Titanium 100 hk byder på endnu mere køreglæde til 167.000 kr., mens Peugeot 208 82 hk Active har lidt bedre komfort men mindre udstyr, motorkraft og stil til 167.000 kr.
Konklusion:
For: Komfort og udstyr i flot indpakning.
Imod: Beskeden benplads på bagsædet.
Hvilkenbil siger:
Renault Clio er miniklassens franske fristelse med god komfort, masser af udstyr og et usædvanligt vellykket design. Med 20.000 kr.’s introrabat er Clio blandt hvilkenbil’s favoritter i miniklassen. Det beskedne bagsæde er dog et minus for familien med halvstore børn.
Læs mere og se video om Renault Clios design.
FAKTA: Renault Clio TCe 90 Expression
Vejl. pris, inkl. lev.: 174.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde: 406/173/145 cm
Bagagerum (min/max): 300/1.146 liter
Vægt: 1.085 kg
Motor: 3 cyl., 0,9 liter, turbobenzin
Effekt: 90 hk/135 Nm
0-100 km/t: 12,2 sek
Topfart: 182 km/t
Særligt standard udstyr (Expression):
Medianav multimedia system m 7” touchscreen og navigation, aircondition, stop-start, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, ratbetjening af cd-radio, kørecomputer, splitbagsæde.
Metallak: 5.500 kr. (*Renault giver 20.000 kr. i intro-rabat – foreløbig til og med april).
Nice mini auto !