Trods Trump: USA fordobler batteriproduktion

batteriproduktion USA

Mens præsident Trump bekæmper elbiler, er USA ved at fordoble sin batteriproduktion til elbiler. Investeringerne er enorme.

Mens Donald Trump som nyvalgt præsident for USA har erklæret noget nær krig mod elbiler, fortsætter amerikansk bilindustri med omstillingen til elbiler. Alene i år forventes 10 nye gigantiske batterifabrikker at åbne i USA. Fabrikkerne er et forsøg på at gøre amerikansk bilproduktion mindre afhængig af dele fra Kina. Ikke mindst batterier til elbiler, hvor Kina sidder tungt på markedet.

Bag den øgede batteriproduktion i USA står amerikanske bilmærker som Ford, Chrysler og Jeep i samarbejde med ikke-kinesiske batteriproducenter som japanske Panasonic og sydkoreanske LG og SK On.

Investeringerne er enorme. Tag Ford som eksempel. Sammen med SK On er Ford ved at lægge sidste hånd på Blue Oval City og Blue Oval Battery Park (billedet) i sydstaterne Kentucky og Tennessee. Reelt er der tale om to mindre byer, der rummer hele to gigantiske batterifabrikker og en ny fabrik, der skal fremstille næste generation af den elektriske Ford F-150 pick-up, USA’s mest solgte bil gennem årtier.

Den samlede investering løber op i mere end 80 mia. kr., og de to byer skal tilsammen beskæftige 11.000 medarbejdere.

Nedlægger statslige ladestandere

Fords Blue Oval City satsning fortæller også en historie om, hvorfor Donald Trump formentlig får svært ved at stoppe den øgede batteriproduktion i USA og dermed omstillingen til elbiler. Han gør ellers, hvad han kan. Så sent som i sidste uge fik USA’s statslige serviceadministration GSA besked på at nedtage 8.000 ladestandere på statslige bygninger på tværs af landet. Angiveligt fordi de ikke længere er ’vigtige’. Det skriver tech-mediet The Verge.

Men én ting er ladestandere. Den bevægelse mod grøn omstilling, som USA’s foregående præsident Joe Biden fik sat i værk, skal sammenlignes med en supertanker. Når først den er oppe i fart, er den svær at bremse.

Ligger i republikanske stater

Igen er Ford et godt eksempel. De to nye fabrikker er placeret i sydstater med republikanske guvernører og en befolkning, der overvejende stemte på Trump. Det gjorde de især, fordi Trump lovede dem flere arbejdspladser og bedre økonomi. Det får de med projekter som Blue Oval City. Selv de mest Trump-loyale republikanske guvernører får svært ved at stemme for, at man nedlægger eller stopper projekter som Fords Blue Oval City og dermed vinker farvel til tusindvis af arbejdspladser og milliard-investeringer.

Reelt er løbet kørt. Fabrikkerne er stort set bygget færdige. De første forventes at åbne i april. Det gælder for eksempel Toyotas amerikanske batterifabrik til 100 milliarder kroner i North Carolina.

Udfordring for Trump

Situationen er den samme for syv andre batterifabrikker på vej i USA. De fleste ligger i republikanske sydstater og er stort set klar til at trykke på startknappen. Hvilket giver Trump en udfordring: For når store amerikanske virksomheder som Ford har investeret milliarder i omstilling til elbiler, giver det så mening for Trump og republikanerne at bremse udviklingen?

Ved at fjerne tilskud til elbiler og ladeoperatører, nedtage statslige ladestandere og promovere fossilbiler og olieindustrien sætter Trump tusindvis af arbejdspladser og milliardinvesteringer på spil. Det vil ikke falde i god jord i de stater, det vil gå ud over, og hvor man var med til at hjælpe Trump ind i Det Hvide Hus.

Men Trump er uforudsigelig. Reelt ved ingen, hvor hans ’krig mod elbiler’ ender. Kan han stoppe den elektriske supertanker – eller er udviklingen allerede sejlet fra ham?

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here