Børnesygdomme bliver ved med at forfølge den nye Volvo EX90. Nu viser det sig, at bilernes forlygter pludselig kan slukke under kørsel.
En hård fødsel. Sådan kan man bedst betegne lanceringen af Volvos flagskib EX90. Den store el-SUV har haft så mange børnesygdomme, at den først nu med omkring to års forsinkelse er ved at blive lanceret verden over.
Ikke desto mindre er den fortsat plaget af fejl. Senest beretter det svenske bilmagasin Vi Bilägare, at bilens forlygter pludselig kan slukke under kørslen.
Volvo EX90 blev først lanceret i USA, og her har Volvo allerede været ude med en hjemkaldelse. Det gælder nu også for Europa, hvor de første biler så småt er ved at nå frem til forhandlere og kunder.
Kan rettes ’over the air’
Alene i Sverige skal 500 biler have rettet fejlen med forlygter, der pludselig kan gå ud. Ifølge Volvos svenske kommunikationsafdeling kan det akkurat nås inden bilerne udleveres til kunderne. Fejlen kan angiveligt rettes med en trådløs ’over the air’ opdatering af softwaren. Selv hvis bilerne var leveret, behøvede kunderne altså ikke køre omkring et værksted.
Hvilkenbil arbejder på at få en kommentar fra den danske Volvo-importør.
Funktioner fungerer ikke
Som mange andre nye elbiler, der er fyldt med avanceret elektronik, har Volvo EX90 været plaget af en lang række fejl og mangler, der har udskudt lanceringen.
I sommers erkendte Volvo, at flere af bilens funktioner ikke ville fungere, når kunderne får bilerne udleveret. Det vil først ske ved hjælp af ’over the air’ opdateringer. Det gælder f.eks. to køreassistenter, der skal forbedre sikkerheden i vejkryds, muligheden for at tilgå ejerens iPhone via EX90s indbyggede stemmestyring og en forbedring af bilens styresystem, så den ikke bruger tre pct. af batterikapaciteten i døgnet ved stilstand.

Ifølge Hvilkenbils oplysninger er det fortsat uafklaret, hvornår bilens avancerede Lidar-radarer, der skal forbedre flere af bilens køreassistenter og sikkerhedssystemerne, vil blive aktiveret.
Overhalet af udviklingen
At udviklingen af elbiler går stærkt, og at forsinkelser derfor er ekstra problematiske, understreges af Volvos nye ES90. Den kan bedst beskrives som en lavere sedan eller crossover-udgave af EX90, men har 800 volt teknologi i modsætning til den traditionelle 400 volt teknologi i EX90.
Med 800 volt er det muligt at lynlade batteriet væsentligt hurtigere. Volvo står nu i den aparte situation, at forsinkelsen af EX90 får den til at se forældet ud sammenlignet med ’søsterbilen’ ES90.
I et interview med AutoExpress lover Volvo-chef Jim Rowan da også, at EX90 vil skifte til 800 volt teknologi i forbindelse med et årsskifte – også kendt som et facelift. Hvornår det vil ske, røber Jim Rowan dog ikke.
De første Volvo EX90-købere må altså nøjes med 400 volt teknologi. Der er tale om hardware, der ikke kan opgraderes ved hjælp af en trådløs opdatering: Et skifte til 800 volt indebære et skifte til et andet batteri og en grundlæggende forandring af bilens elektriske system.