Hvilkenbil’s redaktør, Jens Velling, blogger om, hvorfor Skoda Rapid virker fejlcastet i Skoda-familien – og derfor skaber en mindre identitetskrise for det ellers så succesrige bilmærke.
Har lige testkørt den nye Skoda Rapid. På mange måder en klassisk Skoda-oplevelse: ingen dikkedarer, bare en bundærlig og ekstraordinært rummelig bil med glimrende VW-teknik, der som sædvanlig er skruet solidt sammen af tjekkerne hjemme på fabrikken i Mlada Boleslav.
Ikke desto mindre er Rapid den første Skoda i nyere tid, jeg ikke helhjertet kan anbefale. Nå ja, big deal, tænker du måske, men for undertegnede er det bilårets hidtil største (og lidt foruroligende) overraskelse.
Forklaring følger her – men først lidt baggrund om Rapid.
Oprindeligt var Rapid tiltænkt rollen som Skodas svar på billige koreanske rivaler og discount-mærker som Renaults rumænske Dacia’er, der har kolossal succes på det hårdt trængte europæiske bilmarked. For VW-gruppen, der har ambitioner om at være verdens største bilmærke i 2018, var det nærliggende at bruge sit tjekkiske lavprismærke i en modoffensiv. Løsningen blev en forlænget Skoda Fabia, pakket ind i et nyt, lidt ferskt, men ganske stilrent design. For at holde prisen nede, måtte tjekkerne – der ellers er kendt for at være finish-feinschmeckere – finde besparelser hist og her. Resultatet er mest synligt i kabinen, hvor Rapid udelukkende bruger stenhård grå plastic i et design, der diplomatisk udtrykt er en smule konservativt…
Nu ved vi selvfølgelig ikke nøjagtig, hvad de aftaler på direktionsgangen i VW-koncernen, men meget tyder på, at cheferne havde visse betænkeligheder ved at lave en “spare-Skoda”.
Som enhver førsteårselev på Copenhagen Business School ved, tager det nemlig år at bygge et godt image op, men kun et øjeblik at ødelægge det. Og efter møjsommeligt at have genopbygget Skoda’s image på ruinerne af østblok-tristesse og svidende Skoda-vitser til at være den intelligente forbrugers VW til lavpris, er der selvfølgelig en risiko ved at pille ved Skoda’s DNA. Af samme grund forlød det i første omgang, at Rapid kun skulle sælges på Østeuropæiske markeder og køre uden om mere kræsne Vesteuropæiske forbrugere.
Sådan gik det som bekendt ikke. Derfor har vi nu fået en Rapid, der virker fejlcastet i Skoda-familien. Grundlæggende fejler teknikken ikke noget, men sammenlignet med de andre Skoda’er i showroomet, virker især interiøret tarveligt. Alligevel er Rapid væsentligt dyrere end den næsten lige så rummelige Fabia Combi. Og betaler du nogle få tusinde kroner ekstra, rykker du op i den nye Octavia, der i enhver forstand er en klasse eller to over Rapid.
Det hænger ikke sammen. Og hvad værre er, det skaber tvivl om Skoda’s mærkeidentitet. Fra den mindste Citigo til den største Superb har Skoda ind til nu været indbegrebet af ”værdi for pengene”. Uanset om du har sat dig ind i den billigste eller dyreste Skoda, har du haft en fornemmelse af kvalitet til prisen. Sådan er det ikke i Rapid. Den virker bare billig.
Så hvad vil Skoda? Vil de være kvalitet til prisen? Eller rendyrket discount som i de gamle dage med Skoda-vittighederne?
Hvis jeg var Skoda-forhandler, ville jeg ikke vide, om jeg skulle grine eller græde. Og noget tyder på, at VW-koncernen også er kommet i tvivl. I hvert fald går der forlydender om, at VW overvejer at lancere et nyt, rendyrket discount-mærke. Forbilledet er Dacia, der benytter bedaget Renault-teknik og er helt ærlige om, at her handler det kun om banke prisen i bund.
VW må beslutte sig: Skal Skoda være billig discount eller sund fornuft? Mellemløsningen ligner en risikabel genvej, der har potentiale til at ødelægge Skoda’s image uden at øge salget, fordi en spare-model som Rapid alligevel ikke kan konkurrere med et discountmærke som Dacia på prisen.
Er godt klar over, at ovenstående blog er skrevet i 2013. Faktum for Skoda Rapid anno 2016 er dog langt fra den virkelighed, som er beskrevet i denne blog:
For det første: Skoda Octavia er ikke ‘få tusinde kr. dyrere’ end Skoda Rapid. Rapid Hatchback starter ved 165.000, Skoda Octavia Hatchback ved 199.000 kr, dvs. en prisforskel på 34.000 kr. (Ønsker man en Octavia Station Car er prisforskellen 49.000 kr.) 34.000 dyrere er i min bog ikke få tusinde kr., og jeg er sikker på, at mange børnefamilier på et budget vil give mig ret i, at 34.000 kr. er en ganske pæn besparelse. Især taget i betragtning, at Rapid Hatchback er næsten ligeså stor og rummelig som en Octavia Hatchback.
For der andet: at sammenligne Rapid med en fransk/rumænsk Dacia, hvor sikkerheden er helt i bund, er simpelthen ikke en reel sammenligning. Hvor Daciaen har fået massiv kritik for sin sikkerhed eller rettere mangle på samme, scorer Skoda Rapid så godt som topkarakter for sin sikkerhed. Absolut ikke en uvæsentlig information at medtage, hvis man vil sammenligne Dacia og Rapid
At interiøret er et ‘tarveligt’ og ‘konservativt’ i en Rapid vil jeg betegne som en yderst subjektiv vurdering for bloggerens egen regning. Hvis behovet er en pålidelig, stabil og rummelig A-til-B familiebil, og man ikke går op i ‘smart, fancy (læs: ligegyldigt) interiør-design, så er Skoda Rapid et ganske godt bud. Jeg erkender blankt, at Skoda Octavia da er en sjovere oplevelse at køre end Rapid. Men det er lidt som at sammenligne pærer og bananer. Er sikker på, at det også er sjovere at køre Passat fremfor Golf, Avensis fremfor Corolla, Mondeo frem for Focus osv. osv. (Fortsæt selv listen). Men det ændre ikke på som allerede nævnt: Hvis behovet er en pålidelig, stabil og rummelig A-til-B familiebil, og prisen er en faktor, er Rapid et ganske godt bud.