Audi vil være verdens bedst sælgende prestige-mærke. Opskriften er en massiv satsning på SUV-typer med nye modelbetegnelser som Q2, Q4 og Q6.
Audi har succes. Sidste år nåede salget næsten 1,5 millioner biler og var med til at sikre moderkoncernen VW et rekordoverskud på hele 11,5 mia. euro.
Men VW-gruppens prestigemærke i Ingolstadt har appetit på mere: Planen er inden 2020 at overhale BMW og lægge yderligere afstand til Mercedes som verdens bedst sælgende prestige-bilmærke. Og opskriften er hverken flere minibiler eller hidsige RS-udgaver, men derimod en bredside af højbenede SUV-typer, der spænder fra terrængående offroadere til mere urbane crossover-typer.
Audi bliver det første bilmærke med en storslået plan for at tilbyde en SUV-udgave af alle de ‘normale’ bilmodeller. Med deres høje siddeposition bliver SUV-typerne moderne udgaver af de smukke, opretstående biler, som vi husker fra 1920erne. SUVerne kan meget vel gå hen og blive den dominerende biltype i luksusklassen,” forklarer Christoph Stuermer fra analyseinstituttet IHS Automotive til branchebladet Automotive News.
Og der er god grund til at Audi planlægger at bygge højbenede Q-udgaver af alle deres normale A-modeller: Ifølge IHS Automotive vil salget af SUV-biler nemlig vokse med hele 36 procent i løbet af de næste fem år.
Efter nogle år i skammekrogen som selve symbolet på 00ernes overforbrug med deres benzinslubrende kæmpemotorer og hensynsløse fremfærd overfor mindre biler, er SUVerne atter inde i varmen blandt verdens bilkøbere. Mange af os drømmer nemlig fortsat om at køre i en bil med bredskuldret macho-udstråling og en høj siddeposition, der giver udsyn og en følelse af usårlighed i den stadig tættere trafik verden over.
Både til terræn og track-day
Audi ser da også store muligheder for biltypen, der formentlig deles ind i flere underklasser. Fra den ægte, terrængående vare over de mere citysmarte typer uden firehjulstræk og endelig muskelsvulmende S og RS udgaver til velbeslåede entusiaster. De første nye Audi SUVere, der skal supplere Q3, Q5 og Q7 får da også lige numre som Q2, Q4 og Q6 og bliver mere livsstilprægede biler med mindre vægt på terrænegenskaber.
Q2 kommer først og er baseret på VW-koncernens MQB-platform, der gør det let at bygge et væld af forskellige modeller på samme teknik. Q2 baseres på sidste års konceptbil Crosslane og bliver en kompakt, luksuspræget crossover i 4 meter-klassen. Senere følger de større Q4 og Q6 modeller, der lidt forenklet bliver SUV-udgaver af de populære Audi A4 og A6 personbiler.