EU har afsløret 15 bilmærker i et ulovligt kartel, der skjulte, hvor meget biler kan genbruges. Mercedes sladrede og slipper for bøde.
Man skulle tro, at europæiske bilmærker havde lært af diesel-skandalen i 2015. Her blev VW taget i at fuske med udstødningen fra mærkets dieselbiler. Skandalen endte med at koste VW over 200 mia. kr. i bøder og afslørede efterfølgende andre bilmærker i lignende skandaler.
Men nu er den gal igen. Denne gang har EU kommissionen taget 15 bilmærker i at indgå i et ulovligt kartel. I mere end 15 år lavede bilmærkerne og deres europæiske brancheorganisation ACEA især to aftaler, som EU kommissionen nu straffer med kæmpebøder:
De 15 bilproducenter lavede indbyrdes aftaler om ikke at betale autoophuggere for deres hjælp med at skille dem af med udtjente biler. Argumentet var, at autoophug var så lukrativ en forretning, at bilproducenterne ikke selv behøvede at betale autoophuggerne for ’at rydde op’ efter bilproducenterne.
Bilproducenterne blev også enige om ikke at fortælle, hvor meget udtjente biler faktisk kan genbruges. Formålet var at forhindre forbrugerne i at overveje graden af genbrug, når de skulle vælge en bil. Det ville mindske presset på bilproducenterne for at øge graden af genbrug af deres biler udover de allerede vedtagne krav.
Bøder for 3,5 mia. kr.
Alle de store bilproducenter i Europa har været med i det ulovlige kartel og får nu kæmpe bøder oven i alle deres andre udfordringer med amerikansk import-told, konkurrence med Kina og udfordringer med omstilling til elbiler.
I alt stanger EU bøder ud for knapt 3,5 mia. kr.
Værst går det ud over Europas største bilproducent VW, der må af med en lille mia. kr.
Mercedes slipper helt. Det skyldes, at Mercedes sladrede til EU Kommissionen om det ulovlige kartel. Andre bilproducenter som Ford, Opel og Stellantis-koncernen får rabat, fordi de samarbejdede med EU Kommissionen om at opklare sagen.
”Vi vil ikke tolerere karteller af nogen art, og det inkluderer dem, der undertrykker kundernes viden om og efterspørgsel efter mere miljøvenlige produkter. Genbrug i nøglesektorer som bilindustrien er afgørende for at opfylde vores målsætninger for cirkulær økonomi. Ikke kun for at reducere affald og emissioner, men også for at reducere afhængigheder, lavere produktionsomkostninger og skabe en mere bære- og konkurrencedygtig industrimodel i Europa,” siger Teresa Ribera, vicepræsident for ren, retfærdig og konkurrencedygtig overgang i EU i forbindelse med sagen.
Fakta: Så meget skal bilmærkerne betale i bøde
Bilproducent | Bøde |
Mercedes-Benz | 0 kr. (100 pct. rabat) |
Stellantis | 562 mio. kr. (50 pct. rabat) |
Mitsubishi | 31 mio. kr. (30 pct. rabat) |
Ford | 310 mio. kr. (20 pct. rabat) |
BMW | 184 mio. kr. |
Honda | 37 mio. kr. |
Hyundai / Kia | 89 mio. kr. |
Jaguar Land Rover / Tata | 12 mio. kr. |
Mazda | 37 mio. kr. |
Renault / Nissan | 610 mio. kr. |
Opel | 183 mio. kr. (50 pct. rabat) |
General Motors | 128 mio kr. |
Suzuki | 41 mio. kr. |
Toyota | 176 mio. kr. |
Volkswagen | 957 mio. kr. |
Volvo | 66 mio. kr. |
ACEA | 3,75 mio. kr. |
Kilde: EU kommissionen
Når de snyder med dette tør man så tro på at de ikke snyder med andre ting.