Nissan er seneste bilmærke til at love solid state-batterier til elbiler. Få overblikket over, hvornår mærkerne er klar med ’superbatteriet’.
De omtales nærmest som ’den hellige gral’ inden for elbiler: Solid state batterier – på dansk faststof-batterier – der på samme tid øger rækkevidden, reducerer ladetiden og forlænger levetiden for moderne batterier til fremtidens elbiler. Ja, selv den i forvejen beskedne brandfare reduceres til nærmest ingenting.
Så det er ikke underligt, at vi hele tiden hører om ‘superbatteriet’. Det er ’next level’ inden for batteriteknologi, der nærmest med ét slag vil fjerne de sidste forbehold, som man kan have over for elbiler. Et gennembrud, der for alvor vil få hele verden til at køre fossilbiler til ophuggeren og med glæde hoppe over i elbiler.
Udskudt mange gange
Lyder historien, som vi hører igen og igen.
Og det er netop problemet. Vi har hørt historien mange gange før fordi solid state batteriet bliver ved med at blive udskudt. Sagen er, at det er meget kompliceret at udvikle. Og endnu sværere at sætte i masseproduktion. Faktisk minder faststof-batterier om regnbuen, der viser, hvor der ligger guld. Desværre flytter regnbuen sig hele tiden, når man bevæger sig hen imod den…
Et rent fatamorgana er der dog ikke tale om. Alle store bilproducenter udvikler solid state-batterier. Enten alene eller sammen med batteriproducenter og start-ups med ny teknologi. Og alt tyder på, at der gøres fremskridt. I hvert fald bliver deadlines stadig mere konkrete. Andre er mere forsigtige og tør ikke sætte dato på. Men de siger også, at det ikke længere er et spørgsmål om den nye teknologi kommer, men et spørgsmål om hvornår.
Nissan klar i 2029
Så sent som i denne uge er Nissan det seneste mærke til at love solid state batterier.
De kriseramte japanere er endda blandt de mere optimistiske. Nissan taler om ’finansåret 2028’, hvilket kan oversættes til foråret 2029, når koncernen aflægger regnskab for 2028.
”Det er ambitionen,” siger Shunichi Inamijima, Nissan’s udviklingschef for drivliner og elbiler til InsideEVs.
Ifølge Inamijima er Nissan midt i ’klimaks’ i udviklingen af selve batteriet og begynder derfor lige om lidt at udvikle den elbil, som mærkets første solid state batteri skal placeres i.
Nissan er ikke klar til egentlig masseproduktion, men har etableret en pilot-produktion, der senere skal skaleres op. Dermed er Nissan nået lige så langt som Honda, der dog ikke tør love superbatterier før 2030.
Der er noget at glæde sig til. Ifølge Nissan vil deres kommende solid state batteri indeholde 30 pct. mere energi end de bedste litium-ion batterier og kunne udsættes for op til 100 grader celsius uden at bryde i brand. Ved lynladning vil det blot tage fem minutter at lade batteriet op til 65 pct.
Kinesiske SAIC kommer først
Netop 2030 ser ud til at være året, hvor vi for alvor begynder at se faststof-batterier i elbilerne.
Kun Nissan og Toyota er mere optimistiske. Kinesiske SAIC, det statsejede firma bag bl.a. MG og IM Motors, lover solid state batterier allerede næste år.
Herunder kan du se, hvornår de forskellige bilmærker lover seriefremstillede solid state batterier. Vi har kun medtaget de mærker, der på nuværende tidspunkt har sat tid på en lancering. Som bilkøber skal du afgjort spise brød til. Al erfaring viser, at deadlines flytter sig hele tiden – mest væk.
Der er dog en klar trend: Der er kommet flere bilmærker på listen. Og årstallene rykker tættere på.
Her lancerer mærkerne solid state batterier
BYD | 2030 |
Honda | 2030 |
Hyundai | 2030 |
Kia | 2030 |
Mercedes | 2030 |
Nissan | 2029 |
SAIC (MG, IM m.fl.) | 2026 |
Toyota | 2028 |
Interessant⚡️🚘