Analytiker: “Ved at være slut for brintbiler”

brintbiler
Foto: Miquel Gonzalez, Photographic Services, Shell International Limited.

Trods milliardinvesteringer falder salget af brintbiler. Analytiker kan ikke længere se, hvad der skal vende udviklingen for brint.

“Det bliver vanskeligere og vanskeligere at se, hvad der skal vende udviklingen for brintbiler.”

Sådan lyden den negative vurdering fra Colin McKerracher, chef for Bloomberg New Energy Finance-teamet, der beskæftiger sig med fremtidens transportsektor.

I en ny analyse af potentialet for brint i transportsektoren skriver McKerracher, at “en voksende liste med konkurser blandt producenter af brint-drevet tung transport indikerer, at cyklussen er ved at være afsluttet.”

Brintlastbiler konkurs

Det er bl.a. opstartsvirksomheder som Nikola, Hyzon Motors, Quantron og Hyvia, der alle har forsøgt sig med udviklingen af brintdrevne lastbiler, der nu er gået konkurs.

Særligt engang stærkt hypede Nikola har vakt opmærksomhed. Senest i marts efter at Nikola-grundlægger Trevor Milton blev benådet af USAs præsident Donald Trump.

Milton var i færd med at afsone fire års fængsel for bedrageri, da han blev benådet af Trump. Forinden havde Nikolas grundlægger doneret mere end 10 mio. kr. til Trumps valgkampagne.

Lastbiler skulle redde brint

Netop udviklingen af brintdrevne lastbiler som Nikola har ellers været udset som ‘redningen’ for brint som drivmiddel i transportsektoren. Argumentet var, at brint-lastbiler kan tankes hurtigt og umiddelbart byder på længere rækkevidde og større lasteevne end batteridrevne, elektriske lastbiler.

I realiteten satser stadig flere lastbilproducenter som Mercedes, Volvo og Scania på el-lastbiler, mens firmaerne bag brint-lastbiler altså går konkurs.

Beskedent salg falder

Som Bloomberg NEF påpeger i deres nye analyse, ser udsigten for brintdrevne personbiler stadig dårligere ud.

I 2022 blev der solgt 15.000 brintbiler i hele verden. Året efter, i 2023, var salget næsten halveret til 8.800 biler. Og sidste år blev der solgt flere ultra-luksusbiler som Rolls-Royce, Ferrari og Lamborghini end brintbiler.

Faldende tillid

Selv blandt de få bilproducenter som Toyota, BMW, Hyundai og Honda, der stadig arbejder med udviklingen af brintbiler, kniber det med troen på teknologien.

Bloomberg citerer Toyotas teknologichef Hiroki Nakajima for at sige, at han “ikke med sikkerhed kan sige, at der findes en lys fremtid for brint.”

Enorme investeringer

Brint som drivmiddel til person- og lastbiler har især to store udfordringer: Teknologien er fortsat meget dyr og infrastrukturen i form af tankstationer og distribution af brint er mangelfuld.

Det er ellers ikke fordi, at der ikke pumpes penge i udviklingen af brint.

For eksempel fastholder EU, at der skal udvikles bedre infrastruktur for brint. Så sent som i februar kastede EU over tre milliarder kroner ind i udviklingen af en alternativ infrastruktur for brint-distribution.

Ifølge Bloomberg-analysen har EU spenderet 24 pct. af de cirka 15 milliarder kroner som EU-fonden har uddelt på brint-projekter, selv om der kun findes omkring 5.000 brintbiler på de europæiske veje.

Bloomberg har regnet på støttemidlerne og er kommet frem til disse overraskende tal for henholdsvis brint- og elbiler: Mens EU har støttet elbiler med, hvad der svarer til 640 kr. pr. elbil, svarer støtten til brint til hele 580.000 kr. pr. brintbil.

Ifølge Bloombergs analyse uden at de mange penge har resulteret i bedre udsigter for brint.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here