AutoIndex: Danskerne elsker tyske luksusbiler

biltyve

BMW, Mercedes og Audi skaber størst tilfredshed blandt danske bilejere, viser årets AutoIndex undersøgelse. Toyota taber terræn, mens Nissan har størst fremgang.

Tyske prestigebiler er lykken for danske bilejere. Det er den krystalklare konklusion på årets AutoIndex undersøgelse, som den danske bilistklub FDM står bag. Mere end 36.000 danske bilejere har deltaget i undersøgelsen, hvor de har besvaret 120 spørgsmål om deres tilfredshed med bilmærke, forhandler og værksted.

BMW kommer for andet år i træk ud af undersøgelsen som det bilmærke, ejerne sammenlagt er mest tilfredse med. Toyota, der sidste år måtte afgive topplaceringen til netop BMW, glider ned på en fjerdeplads, formentlig som følge af en række kvalitetsproblemer og hjemkaldelses-aktioner, man normalt ikke forbinder med mærket, der praler med at være ”112 pct. i orden”.

Det giver plads til højdespringeren Mercedes, der oplever det næststørste hop i undersøgelsen med en fremgang på 2,4 pct. Audi indtager en flot tredjeplads, og dermed cementerer de tyske prestigemærker deres position som de mest eftertragtede på det danske marked.

Bilejerne har talt, og tilfredsheden med BMW kan der ikke siges meget til. Omvendt straffes Toyota hårdt, når det gælder oplevelsen af bilens kvalitet, som kun vurderes en smule over det samlede gennemsnit. Toyota har de senere år desuden været ramt af flere tilbagekaldelser. Men en ting er selve bilen, noget andet er hele oplevelsen omkring den, og her er Toyota fortsat suveræne,” siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

Værkstederne er blevet meget bedre
Generelt er danskerne blevet mere tilfredse med deres biler – og her er det ikke mindst kvaliteten af værkstederne, der trækker gennemsnittet op. Hvor netop værkstederne tidligere har været med til at trække den samlede oplevelse af bilen ned, er udviklingen nu vendt: Danske bilejere har i stigende grad en positiv oplevelse, når de afleverer deres bil på værkstedet.

Udover Mercedes er især Nissan med til at trække gennemsnittet op i årets AutoIndex undersøgelse. Det japanske bilmærke, der især sælger crossover-modellen Qashqai og den lille Micra, går 2,5 pct frem i år. Særligt Nissans værksteder giver ejerne en god oplevelse.

Peugeot har den tredje største fremgang, og rykker dermed tre pladser op fra nummer 21 og tredjesidst i 2012 til nummer 18 af 24 bilmærker i AutoIndex 2013.

I bunden af undersøgelsen er der ingen ændringer – og det er dårligt nyt for Chevrolet, der igen i år er det mærke, som danske ejere er mindst tilfredse med. Faktisk har Chevrolet tabt terræn med 0,6 pct. til Fiat, der er gået lidt frem, men fortsat klarer sig næst dårligst i undersøgelsen. Chevrolet og Fiats bundplaceringer understreger en anden tydelig tendens i AutoIndex undersøgelsen: Tilfredsheden med bilen hænger sammen med bilens pris: Jo dyrere bil, desto højere tilfredshed og omvendt; jo billigere bil, desto lavere tilfredshed.

AutoIndex 2013 – sådan vurderer danskerne deres biler:
1. BMW
2. Mercedes
3. Audi
4. Toyota
5. Volvo
6. VW
7. Honda
8. Skoda
9. Alfa
10. Nissan
11. Saab
12. Mazda
13. Suzuki
14. Hyundai
15. Opel
16. Citroën
17. Peugeot
18. Ford
19. Kia
20. Renault
21. Mitsubishi
22. Seat
23. Fiat
24. Chevrolet

Om AutoIndex 2013: I undersøgelsen, der er foretaget hvert år siden 2003, har mere end 36.000 danske bilejere svaret på 120 spørgsmål om, hvordan de vurderer deres bil, forhandler og værksted.

Læs mere på fdm.dk om AutoIndex 2013

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here