Tesla-chef Elon Musk er ’frustreret’ over manglende EU-godkendelse af Teslas selvkørende teknologi. Ny video viser selvkørende Tesla i Rom.
For nylig kunne Tesla vise en video, hvor en Model 3 selv finder vej gennem den enorme rundkørsel ved Triumfbuen i Paris. Her mødes 12 veje i en af Europas vildeste rundkørsler. Som Teslaen kørte igennem uden chaufføren havde hænderne på rattet. Videoen skal vise, at Teslas selvkørende teknologi FSD – Full Self Driving – nu også virker i Europa.
Nu har Tesla offentliggjort en ny video (billedet). Denne gang af en Model 3, der selv kører gennem gaderne i Rom. Og har man selv været i Italiens hovedstad ved man, at den lokale trafik kan give selv erfarne bilister svedige håndflader, når dyttende Pandaer og dødsforagtende scooter-piloter angriber fra alle vinkler. Også de blinde.
Efterlyser europæisk godkendelse
Men den selvkørende Tesla triller problemfrit rundt i Rom. Og det lille mediestunt benytter Tesla-chef Elon Musk til at lufte sin utilfredshed med de europæiske myndigheder.
”Venter på de hollandske myndigheder og derefter EU’s godkendelse,” skriver Musk på X i forbindelse med lanceringen af den første selvkørende robotaxi i USA. (Tesla har europæisk hovedkvarter i Holland, red.)
Her sammenligner Elon Musk dog pærer med bananer. De selvkørende robotaxaer kører med tele-overvågning i afgrænsede områder af Austin, mens FSD så at sige skal klare sig på egen hånd i Europa. Derfor kan de to ting ikke teknisk sammenlignes. Men Musk gør det naturligvis for at skubbe på en europæisk godkendelse af FSD:
”Meget frustrerende og skader sikkerheden for mennesker i Europa, da det reducerer skader til en fjerdedel at køre med avanceret Autopilot. Vær venlig at bede jeres myndigheder om hurtigere at gøre Tesla sikrere i Europa,” skriver Musk på X.
Uret tikker for Tesla
Timingen er ikke tilfældig. Uret tikker nemlig for Musk og Tesla, der har lovet selvkørende biler i denne måned. Ikke bare selvkørende robotaxaer i Austin, men aktivering af FSD (Full Self Driving) og sågar også de første leveringer til kunder, hvor deres nye Tesla selv kommer førerløst frem til adressen.
Det kan blive svært. I hvert fald i Europa, hvor reglerne er langt strammere end i USA.
Mens Musk lover FSD lige om lidt, er Mercedes længst fremme med selvkørende biler i Europa. Og det er vel at mærke kun på niveau 3, hvor det højeste niveau er 5. Mercedes er tilmed begrænset af en max-hastighed på 95 km/t, og at bilerne kun må køre selv på de tyske motorveje. Set i dét lys virker det helt urealistisk, at Tesla bliver godkendt til at være selvkørende i Europa i den nærmeste fremtid.
Men ved at udsende videoer af selvkørende Tesla-biler i Europa og samtidig udtrykke frustration over manglende godkendelse, kan Elon Musk lægge skylden på forsinkelser på de europæiske myndigheder.