Næsten 17.000 danske Citroën-ejere skal en tur på værksted for at få skiftet airbags, der kan eksplodere og har kostet liv i Frankrig.
Citroën har et alvorligt problem med airbags i alle C3 og DS3-modeller fremstillet mellem 1998 og 1999. I Frankrig er en kvinde død efter at airbaggen eksploderede, og det har fået den franske transportminister Philippe Tabarot, til at opfordre Citroën til at indføre kørselsforbud for alle berørte biler, indtil problemet er løst. Det skriver Reuters.
Herhjemme skal 16.700 danske ejere af Citroën C3 og DS3 en tur på værksted for at få rettet fejlen. Alle ejere er informeret og 40 pct. har allerede fået rettet fejlen.
Varme øger risiko
Ifølge den danske importør, Wismo Group, skyldes fejlen, at de kemikalier, der anvendes som drivmiddel i de berørte airbags i sjældne tilfælde kan blive forringet over tid.
Det gælder især, hvis bilen har været udsat for høje temperaturer i længere perioder. I et meget uheldigt sammenfald af omstændigheder – der bl.a. kræver, at bilen er involveret i en ulykke med tilstrækkelig kraft til at udløse airbaggen – kan denne kemiske forringelse medføre, at airbaggen ved en kollision udløses med større kraft end beregnet.
Mindre risiko i Danmark
Når den danske importør gennemfører udbedringen af fejle som en standard tilbagekaldelse, skyldes det, at biler i Danmark udsættes for lavere temperaturer end i Sydeuropa.
”Stellantis (koncernen bag Citroën, red.) har fulgt situationen tæt for Citroën C3-modeller fra 2009-2019 med Takata-airbags. De nyeste test og analyser viser, at risikoen i den nordlige del af Europa, herunder Danmark, er markant lavere end i Sydeuropa, hvor et varmere klima betyder, at bilerne gennem deres levetid har været udsat for højere temperaturer. Der er altså ingen grund til bekymring for danske ejere af Citroën C3,” siger Hanne Langsig Sørensen, Head og Group PR i Wismo Group.
4.000 kontrolsprængninger
Ifølge Hvilkenbils oplysninger har Citroën udført kontrolsprængninger af 4.000 airbags i Nordeuropa. Angiveligt uden eksempler på, at det er sket med dødbringende kraft. Det er også forklaringen på, at Citroën ’nøjes’ med en almindelig tilbagekaldelse og ikke nedlægger kørselsforbud, som den franske transportminister lægger op til.
Ikke desto mindre kommer den danske importør med et lille hjertesuk til nogle af de berørte ejere i Danmark.
”Som vi skriver i indkaldelsesbrevet, anbefaler vi, at man kontakter et autoriseret værksted hurtigst muligt for at få udført kampagnen. Vi ved, at hverdagen kan være travl, men vi oplever desværre helt generelt, at nogle kunder, selv efter adskillige påmindelser, ikke reagerer på vores breve. Det er ærgerligt, da kampagnerne er iværksat for at varetage kundernes sikkerhed og tryghed,” siger Hanne Langsig Sørensen.
Rekordstor tilbagekaldelse
De potentielt farlige airbags kommer fra den japanske underleverandør Takata. Virksomheden indgav konkursbegæring i 2017, efter det kom frem, at Takatas airbags havde så mange fejl, at det udløste den største tilbagekaldelse nogensinde i bilindustrien.
Allerede i 2017 vurderede Takata, at man ville komme til at tilbagekalde omkring 125 millioner biler på grund af mulige fejl. Det er de fejl og dermed tilbagekaldelser, som nu rammer Citroën med mange års forsinkelse.