Lotus afviser fabrik i England skal lukkes

lotus fabrik

Lotus afviser vedholdende rygter om, at mærkets kinesiske ejere vil lukke ikonisk fabrik i England og delvist flytte produktionen til USA.

Det legendariske engelske sportsvognsmærke Lotus kæmper for at bevare produktion hjemme på fabrikken i Hethel i England.

I sidste uge forlød det ellers, at Lotus’ kinesiske ejere, Geely, var langt med planer om at lukke fabrikken i England og flytte en del af produktionen til USA. På den måde kunne man undgå den amerikanske told på importerede biler.

Geely, der også ejer Volvo, Polestar og Zeekr, har meget belejligt masser af ledig produktionskapacitet på Volvos fabrik i USA. På den måde kunne Geely slå to fluer med ét smæk: Billigere Lotus-biler til USA og bedre udnyttelse af Volvos produktionskapacitet.

Britisk regering blander sig

Men nu afviser Lotus, at fabrikken i Hethel skal lukkes. Det sker, efter at den britiske regering greb ind og bad om ’nød-samtaler’ med repræsentanter for både Geely og Lotus. Det skriver Sunday Times.

I går afviste en talsmand for det britiske handelsministerium dog at udtale sig yderligere om sagen.

Ramt af amerikansk told

En lukning af den legendariske fabrik i Hethel, der har fremstillet Lotus siden 1966, ville være et alvorligt slag for britisk bilindustri. Engelske bilmærker lider i forvejen under den amerikanske præsident Donald Trumps stærkt forhøjede told på importerede biler. Han begyndte med at hæve tolden fra 10 til 25 pct. på biler fra Europa, men har siden reduceret tolden på britiske biler til 10 pct.

Det skete efter at den britiske premierminister Keir Starmer besøgte Trump i Det Hvide Hus, og her medbragte en invitation til Donald Trump fra Kong Charles.

Ifølge aktuelle tal er britisk bilproduktion faldet med 33 pct. sammenlignet med juni sidste år.

Gæld over 20 mia. kr.

Alene i årets første kvartal har Lotus tabt næsten 1,2 mia. kr. Tabet følger et endnu større tab på mere and halvanden milliard kroner i de sidste tre måneder af 2024. I alt har Lotus oparbejdet en gæld på mere end 20 mia. kr. Det er mange penge for et relativt lille bilmærke, der solgte knapt 13.000 biler sidste år.

Lotus har ikke desto mindre oplevet global fremgang, siden kinesiske Geely Group købte mærket i 2017. Siden har Geely investeret næsten én mia. kr. i fabrikken i Hethel. Her fremstiller Lotus bl.a. sportsvognen Emira, mens elbilerne Eletre og Emeya (foto) fremstilles i Kina.

Lukning giver mening

Geely har dog flere mærker, der kæmper med indtjeningen. Ud over Lotus er det især Polestar, men Geely er heller ikke tilfredse med indtjeningen hos Volvo. Derfor har kineserne indført spareøvelser flere steder – bl.a. er Volvo ved at afskedige 3.000 mand og overvejer at flytte udviklingen fra Sverige til Kina. 

I dét lys giver det god mening for Geely at lukke Lotus-fabrikken i England og i stedet fremstille bilerne i USA og Kina. Meget tyder dog på, at den britiske regering aktivt modarbejder planerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here