Video: Er en 10 år gammel Tesla med 750.000 km på tælleren klar til skrot eller et nyt batteri? Amerikansk elbil-mekaniker giver svaret her.
Bilkirkegården eller nyt batteri? Det er spørgsmålet, som mange elbilejere kommer til at besvare, efterhånden som bestanden af gamle elbiler med masser af kilometer og trætte batterier øges.
Alex Bessinger, amerikansk elbil-mekaniker fra Out of Spec Renew, forsøger at finde svaret i videoen, du kan se herunder.
For nylig købte han en 10 år gammel Tesla Model S 70D med hele 750.000 km på tælleren. Bilen har været brugt flittigt til samkørsel og havde én gang tidligere fået den oprindelige 70 kWh-batteripakke skiftet.
9.500 dollars for ’nyt’ batteri
Med en reel rækkevidde på 200 miles (320 km), ville Alex Bessinger gerne øge rækkevidden med en større batteripakke. Han fandt en brugt 100 kWh-batteripakke fra en tre år gammel Model S, der var blevet totalskadet.
Prisen – i USA – var 8.500 dollars plus 1.000 dollars i fragt, i alt 9.500 dollars, hvilket svarer til 60.000 kr.
Som mekaniker med eget værksted slipper Alex Bessinger i sagens natur for at betale arbejdsløn for at skifte batteri. Han ville selv have taget 2.500 dollars (16.000 kr.) for opgaven, hvilket bringer den totale omkostning op i 76.000 kr. for en amerikansk kunde.
Helt så billigt kan det næppe gøres i Danmark, men et lignende batteri-skifte bør kunne laves for under 100.000 kr.
50 pct. mere rækkevidde
Det kan mærkes på de flestes bilbudget, men som Alex Bessinger konstaterer, har han øget den reelle rækkevidde med 50 pct. til 300 miles (480 km), hvilket har gjort bilen meget mere anvendelig. For ham er det investeringen værd – også fordi selve bilen er født med gratis Supercharger-opladning, som Tesla oprindeligt tilbød sine kunder.
Det hører med til historien, at brugte Tesla Model S er relativt billige – både i USA og Danmark. Herhjemme kan du sagtens finde velholdte eksemplarer til mellem 120.000 og 170.000 kr. Selv hvis du skal lægge op mod 100.000 kr. for et nyere og større batteri, er du altså fint kørende for en kvart million kr. eller mindre i en bil med et langtidsholdbart aluminiumskarrosseri.
Skift hele batteriet – ikke moduler
Alex Bessinger har i øvrigt flere interessante pointer. Blandt andet fraråder den erfarne elbils-mekaniker, at nøjes med at skifte enkelte moduler i gamle batteri-pakker. Hans erfaring er, at de blot holder nogle måneder og i bedste fald et par år på ældre elbiler med gamle batterier.
I stedet anbefaler han at skifte hele batteriet – og gerne med et brugt.
Vægt er ikke et problem
Alex Bessinger fortæller også, at der ikke er noget problem ved at gå op i batteristørrelse – heller ikke på vægten.
Batteripakken i en Tesla Model S 100 er kun 30 kg tungere end batteripakken i en Model S 85. Selv i forhold til en 70 kWh-batteripakke, som bilen her var udstyret med, er mervægten relativt beskedne 120 kg. Det svarer til en enkelt passager, der som mange amerikanere går lidt mere til fastfood end fitness.
I en perfekt verden bør man skifte fjedre, men Alex Bessinger kan stort set ikke mærke forskel i affjedringen, så han hælder til at spare pengene.
I videoen herunder fortæller Alex Bessinger om udfordringer og omkostninger ved at skifte batteri i en gammel Tesla.