Volvo-salget falder for femte måned i træk

volvo salget

Efter et solidt 2024 er Volvo kørt ind i problemer. Salget i juli faldt med 14 pct. til det laveste i år - også i Danmark går salget tilbage.

Volvo kom nærmest flyvende ud af 2024. Driftsoverskuddet satte ny rekord med 17,6 milliarder danske kroner. Omsætningen på mere end 250 milliarder kroner var også historisk høj.

Men at flyve højt indebærer som bekendt en risiko for at falde dybt. 2025 har indtil videre været én lang og meget brat landing for det kinesisk-ejede svenske bilmærke. I juli solgte Volvo 49.273 biler - en tilbagegang på 14 pct. sammenlignet med samme måned sidste år. Hvad værre er: Det er det hidtil laveste salgstal i år og tilmed femte måned i streg med salgsnedgang.

Nedturen viser sig i regnskabet for andet kvartal som et driftsunderskud på knapt 6,5 milliarder kroner.

Gammel chef skal rydde op

Der er med andre ord ikke meget at glæde sig over hjemme i Gøteborg. Og slet ikke i Kina, hvor Volvos ejere, Geely, holder til. Det bliver stadig mere klart, at Volvo har truffet en række forkerte beslutninger og at de meget omtalte software-problemer med elbilerne EX30 og EX90 kaster skygger over Volvos nuværende tilstand.

Dermed fremstår det også stadig mere logisk, hvorfor Geely tidligere i år smed den hidtidige Volvo-chef Jim Rowan på porten og hentede driftssikre Håkan Samuelsson tilbage fra pension.

Told og Kina koster

Volvo er ramt af flere problemer. Nogle af dem er selvskabte som de førnævnte softwareproblemer, men Volvo har også satset for tidligt på at gå all-in på elbiler. Sidste år måtte Volvo opgive målet om kun at sælge elbiler fra 2030. I stedet skal ladehybrider være med til at trække salget op, indtil verden er mere klar til omstillingen til elbiler.

Andre problemer rammer Volvo udefra. Det gælder især den amerikanske told på importerede biler, der koster Volvo dyrt på det vigtige, amerikanske bilmarked. Og så kæmper Volvo som mange andre bilmærker med stærkt vigende salg i Kina, hvor kineserne i stigende grad vælger egne bilmærker. Og her hjælper det tydeligvis ikke Volvo, at mærket har kinesiske ejere.

Også nedtur i Danmark

Tilbagegangen rammer også Volvo i Danmark. I første halvår gik salget tilbage med hele 49 pct. - kun Peugeot og Tesla har været på en større nedtur i årets første seks måneder.

Volvo arbejder naturligvis på at vende den berømte supertanker hurtigst muligt.

Tilbagevendte Håkan Samuelsson har en plan, der bl.a. betyder, at produktionen af elbilen EX30 er flyttet fra Kina til Europa (billedet), så den kan slippe for EUs importtold. Samuelsson vil også genoverveje, hvilke modeller Volvo skal satse på, så man f.eks. ikke gentager fejltagelsen med at fremstille en S60 sedan i en tid, hvor stadig færre efterspørger den klassiske biltype.

3.000 skal fyres

Sidst men ikke mindst skal omkring 3.000 medarbejdere afskediges for at holde omkostningerne nede på et niveau, der bedre matcher det nuværende, lavere Volvo-salg.

Om Samuelssons genopretningsplan virker, ved vi dog først et stykke inde i 2026.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here