BYD åbner kæmpe oplevelsescenter for elbiler

byd oplevelsescenter

Racerbane, off-road og vandkørsel skal give kinesiske bilkøbere lyst til elbiler – og styrke BYD’s image som andet end snusfornuftige hverdagsbiler.

Kinesiske BYD har netop åbnet sit første såkaldte “all-terrain circuit” i millionbyen Zhengzhou i Kina. Det er et gigantisk oplevelsescenter, hvor almindelige kunder kan teste elbiler under ekstreme forhold – på racerbaner, i stejle sanddyner, gennem vandbassiner og på off-road spor. Flere centre er allerede planlagt rundt om i Kina, skriver Bloomberg.

Skal løfte image

Projektet handler om mere end bare bilsalg: BYD vil skabe følelsesmæssig tilknytning til mærket og flytte sit image fra folkelig og fornuftig bilproducent til et brand, der også forbindes med luksus og sportslige køreoplevelser. Man kan sige, at BYD tager sit slogan ’Build Your Dreams’ bogstaveligt.

BYD har oplevet enorm vækst, men står ved en skillevej, hvor mærket har brug for at skærpe sit image for at fastholde væksten – også uden for Kina.

Løsningen er at ’gå premium’ – enten ved også at tilbyde ’heltebiler’, der enten står for super-luksus eller super-sport. Altså at gøre som Rolls-Royce eller Ferrari – bare på kinesisk.

Normalt for professionelle

Her spiller de nye oplevelsescentre en afgørende rolle. Helt i overensstemmelse med BYDs nuværende image, er adgangsbilletterne til at betale: En grundpakke starter ved cirka 599 yuan (539 kr.), mens mere omfattende køreoplevelser i topmodellen Yangwang U9 (billede øverst) koster op mod 6.600 yuan (knapt 6.000 kr.). Men så er der også tale om en elektrisk supersportsvogn, der for nylig havde rekorden rundt på den vilde Nürburgring i Tyskland.

Blandt attraktionerne på BYD's oplevelsescenter er muligheden for at køre op ad en en 29 meter høj sandbakke.

Publikum får også adgang til en legeplads, der normalt er forbeholdt professionelle testkørere – fra drift på glatbane til acceleration på en 1,7 km lang racerbane.

Milliardinvestering

BYD investerer massivt i konceptet. Ifølge Bloomberg er der sat omkring 4,5 milliarder kroner af til de første anlæg, og på længere sigt planlægges investeringer i omegnen af 50 mia. yuan (7 mia. dollar) til et netværk af oplevelsescentre på tværs af Kina.

For BYD handler det om mere end sjov og ballade. Ved at invitere forbrugerne til at prøve kræfter med elbilernes teknologi under kontrollerede, men ekstreme forhold, håber verdens største elbilproducent at nedbryde fordomme om rækkevidde, robusthed og køreglæde. Og samtidig styrke loyaliteten til mærket.

Europæiske premium-mærker som BMW og Mercedes har lignende tilbud til deres kunder. Men typisk er det dyrere arrangementer på mindre anlæg. BYD's oplevelsescenter er væsentligt større og kan håndtere et langt større publikum.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here