Når Toyota snart lancerer den opdaterede elbil bZ4X bliver det med et tilbud om 0 pct. i rente på et billån. Dermed bliver køb et alternativ til privatleasing.
Købe eller privatlease? Med elbiler vælger flere danskere privatleasing, bl.a. fordi de vil undgå store værditab og sikre sig mod uventede udgifter til reparation af kostbare batterier.
Nu lancerer Toyota et interessant tilbud på køb af den kommende, opgraderede udgave af elbilen bZ4X. Bilen kommer til Danmark senere i år, men allerede nu og til og med oktober, kan bZ4X bestilles inklusive et billån med 0 pct. i rente. Dermed introducerer Toyota et alternativ til de mange kampagner på privatleasing, som konkurrenterne tilbyder for tiden.
Hvad er bedst?
For hvad er bedst – køb eller privatleasing?
I Toyotas tilfælde kan man opretholde 10 års garanti på bZ4X ved at servicere bilen på autoriseret værksted. Dermed falder bekymringen for dyre reparationer stort set væk.
Så er der værditabet. Det er svært at spå om, men også her vil 10 års garanti holde prisen oppe i et eller andet omfang. Hertil kommer, at Toyota tilbyder en tilbagekøbsgaranti: Efter fem år har du mulighed for at sælge bilen tilbage til Toyota til mindst restværdien af lånet - eventuelt mere afhængig af markedsværdien. Man får altså aldrig mindre hos Toyota for sin brugte bZ4X efter fem år end restværdien af billånet. Det giver også en sikkerhed ved køb, der kan sammenlignes med sikkerheden ved privatleasing.
Her skal man huske på, at den typiske privatleasing på tre år i sagens natur betyder, at man efter tre år afleverer en bil uden at stå tilbage med en restværdi.
Anderledes ser det ud med en bil, man har købt. Og her skal vi have fat i lommeregneren:
Toyotas billån på 0 pct. løber over 96 måneder – bilen er altså betalt efter otte år.
Ifølge Toyota koster det 2.592 kr. pr. måned, hvis man vælger basismodellen Active med 58 kWh-batteri og 444 km rækkevidde. Hertil skal lægges 20 pct. i udbetaling – altså 60.000 kr. Efter otte år løber det samlet op i 308.832 kr. Altså lidt mere end de 300.000 kr., som det koster at betale bilen kontant. Det skyldes omkostninger til lånet.
42.000 kr. sparet
Ifølge Toyota skal det sammenlignes med et lån med variabel rente, der typisk ligger på 3,99 procent. Det vil give en månedlig ydelse på 3.031 kr. Med 0 procent i rente sparer man altså over 42.000 kr. i hele lånets løbetid sammenlignet med normalrenten.
Vil man i stedet privatlease en tilsvarende elbil ser regnestykket noget anderledes ud. Her sammenligner vi meget passende med Toyotas aktuelle tilbud på privatleasing af bZ4X.
3.999 kr. pr. md på privatleasing
Vælger vi samme Toyota bZ4X på privatleasing med 15.000 km årligt, koster den månedlige ydelse over 36 måneder 3.999 kr. Hertil kommer 9.999 kr. i udbetaling. Alt i alt vil det koste dig 154.000 at privatlease bZ4X over tre år/45.000 km. Kører du mere end 15.000 km årligt, stiger den månedlige ydelse.
Med andre ord: Du kan privatlease Toyota bZ4X i to gange tre år – seks år i alt – for de samme knapt 309.000 kr. som det koster at købe den samme Toyota bZ4X med 0 pct. rente på billånet.
Køb er billigst
Om køb eller privatleasing så er bedst, vil være et temperamentsspørgsmål. Men i kroner og øre er køb den billigste løsning: Bruger du 309.000 kr. på at privatlease en Toyota bZ4X, har du to biler over seks år, men ingen brugt bil med en restværdi, når du herefter skal have din næste bil.
Bruger du i stedet 309.000 kr. på at købe Toyotaen på et rentefrit lån, har du kørt otte år i den samme bil. Den vil formentlig have omkring 120.000 km på tælleren, men der er stadig to års garant på selve bilen, så den vil have en vis restværdi, hvis du sælger den, som du kan bruge på din næste bil. Du har altså både haft bil i næsten to år mere og har lidt restværdi tilbage i den købte bil sammenlignet med privatleasing.
Døm selv. Toyotas tilbud om 0 pct. i rente gør i hvert fald bilkøb til et interessant alternativ til privatleasing.