BMW afslører mærkets største satsning i nyere tid: Første Neue Klasse elbil med 800 volt teknologi, 400 kW-lynladning og mere end 800 km rækkevidde.
Så er der ingen vej tilbage: BMW har afsløret mærkets første Neue Klasse elbil, SUV’en iX3, der kommer til at danne grundlag for de næste 40 modeller fra det tyske premium-mærke.
Bag ligger en investering i omegnen af 15 milliarder kroner og fire års intenst udviklingsarbejde. Alene de tal understreger, hvorfor betydningen af årets største BMW-nyhed dårligt kan overvurderes.
En anden er selve navnet. BMW har før lanceret en Neue Klasse. Men denne gang er alt nyt og især elektrisk og software-baseret. Neue Klasse kigger langt ind i fremtiden med en computerkraft, der er 20 gange større end tidligere, og som BMW selv beskriver som et ’kvantespring’ for mærket.
372 km på 10 minutter
Nøgletallene for iX3 taler deres tydelige sprog. Baseret på BMW’s nye Gen6-platform til elbiler har iX3 800 volt-teknologi, der tillader lynladning med op til 400 kW. På blot 10 minutter er det muligt at lade til 372 kilometers kørsel. 10-80 pct. opladning af det 109 kWh-store batteri tager 21 minutter. Fuldt opladet giver det hele 805 kilometers rækkevidde – ny rekord for denne klasse af mellemstore el-SUV’ere.

Faktisk gør det iX3 til elbilen med den næstlængste rækkevidde på det danske marked. Kun overgået af Mercedes EQS, der klarer op til 815 km i den mest effektive version.
Her er der endda tale om en potent udgave af BMW iX3 med to motorer, der tilsammen yder 345 kW, og gør den 2,3 tons tunge SUV i stand til at nå 100 km/t på under fem sekunder.
Senere følger endnu kraftigere udgaver, og – nok mere interessant – mindre udgaver med en enkelt motor, der med samme batteri vil nærme sig 900 km rækkevidde. På sigt ser vi formentlig også billigere udgaver med et mindre batteri og en mere ’normal’ rækkevidde omkring 500-600 km.
Fra 680.000 kr.
Selv om BMW iX3 først kommer til Danmark til marts, offentliggør den danske importør allerede priserne nu. De begynder fra 680.000 kr. – og det er vel at mærke inklusive den planlagt stigning i registreringsafgiften, der træder i kraft fra 1. januar. Regeringen forhandler dog om eventuelt at udskyde eller reducere den planlagte stigning, så prisen er ikke hugget i granit.

Holder indgangsprisen på 680.000 kr., placerer det BMW iX3 gunstigt i forhold til direkte konkurrenter som Audi Q6 e-tron quattro (675.000 kr.) og Porsche Macan (780.000 kr.).
Dels har BMW iXs flere kræfter, hurtigere lynladning og længere rækkevidde, dels bliver konkurrenterne dyrere, hvis de nye afgifter træder i kraft fra årsskiftet.
Design kigger både frem og tilbage
Neue Klasse lancerer ikke bare ny teknologi, men også et nyt formsprog for BMW.
”Opgaven var at skabe et design, der er helt nyt og attraktivt for de mennesker, der ikke kender os og dem der gør – men også ét, der kan spores tilbage til vores historie, til 70erne og endda 60erne. Det er med fuldt overlæg,” forklarer BMW’s designchef Adrian van Hooydonk til Autocar.
En meget synlig ændring er kølergrillen på iX3. I stedet for at fortsætte med BMWs kontroversielle, meget store fortolkning af den klassiske ’nyregill’, sender iX3 med sin mindre, lodrette udgave en hilsen til BMW’s Neue Klasse modeller fra netop 60’erne og 70’erne.

Grillen er dog moderniseret kraftigt, bl.a. ved at være belyst i stedet for at være forkromet, hvilket også gør den mindre miljøbelastende.
Den direkte inspiration kommer fra den ikoniske BMW 2002 – også kendt som ’hajnæsen’.
Ikke desto mindre fortæller, at hver nye Neue Klasse elbil får sin helt egen unikke lyssignatur i fronten. Mens nyregrillen er lodret på iX3, bliver den bred og vandret på sedan-udgaven i3, der bliver den elektriske udgave af 3-serien.
Head-up display i fuld bredde
Indvendig er der også udbrudt revolution. Speedometeret bag rattet er fjernet, hvilket har gjort det muligt at installere et fire-eget rat.
I stedet er alle informationer om kørslen rykket op i underkanten af forruden. Her lancerer iX3 et head-up display i rudens fulde bredde.
Betjeningen sker gennem en 18-tommer stor, central skærm med BMWs seneste software og mulighed for at swipe ønskede informationer op på forruden.
Hertil kommer adskillige knapper i rattet, der fungerer som fysiske genvejstaster. Mange af dem af den ’haptiske’ type, der både kan trykkes og swipes på. Et spændende træk af BMW i en tid, hvor andre elbilproducenter som VW, Hyundai, Kia og til dels Mercedes vender tilbage til flere fysiske knapper og greb.
Ikke en pc på hjul
Adrian van Hooydonk understreger dog at, iX3 ”ikke er en computer på hjul, men bygget til at køre i.” Mon ikke det vil berolige hard-core BMW-fans, der fortsat betragter BMW som den ”ultimative køremaskine” og ikke en iPad med hjul på.

BMW har faktisk fundet nye løsninger for at skærpe køreegenskaberne. Blandt andet indgår batteripakken som en del af bilens konstruktion. Det øger stivheden og holder vægten nede.
Sæderne er også boltet direkte på batteripakken lige under gulvtæppet for at placere passagererne så dybt som muligt og samtidig spare vægt.
Mere BMW end nogensinde
Med Neue Klasse bevæger BMW sig ikke desto mindre i en ny retning, hvor bilerne – lige som Tesla – i høj grad er bygget op omkring den digitale software. Indtil nu har BMW haft en mere forsigtig tilgang, hvor de fleste af mærkets elbiler i bund og grund er fossilbiler ombygget til eldrift. En tilgang, der faktisk har gjort BMWs elbiler mere populære end konkurrenterne Audis og Mercedes’ ditto.
Nu skifter BMW gear med Neue Klasse, der bliver blandt de mest avancerede elbiler på markedet, der intet har til fælles med mærkets fossilbiler. Historisk er det typisk BMW-adfærd: Evolution afløses af revolution og vice versa.
Eller som BMW næsten beroligende udtrykker det: Trods alle nyskabelserne skal den nye Neue Klasse af elbiler ”være mere BMW end nogensinde.”
Fakta: BMW iX3 50 xDrive
Elektrisk SUV med to motorer og træk på alle fire.
Længde/bredde/højde: 478/190/164 cm
Bagagerum: 520/1.750 liter
Vægt: 2.300 kg
Motor: 345 kW (469 hk)/645 Nm
0-100 km/: 4,9 sek.
Topfart: 210 km/t
Batteri: 109 kWh (netto)
Opladning: 11/22 kW AC, 400 kW DC, 10-80 pct. lynladning på 21 min.
Forbrug: 6,6 km/kWh
Rækkevidde (WLTP): 805 km
Priser:
M Sport med M Sport-pakke og metallak: 679.900 kr.
Fully Charged med M Sport samt Innovation-pakke, ratvarme, elektrisk anhængertræk, BMW Iconic Glow, bagagerumspakke, ekstra tonede ruder, multifunktionssæder og Parking Assistant Plus: 729.900 kr.
Supercharged med M Sport og Fully Charged samt panoramaglastag og BMW Digital Premium: 749.900 kr.
Virkelig spændende! Men du er kommet til at skrive at 10-80% tager 10 minutter. Det kan ikke være rigtigt, da det hverken passer med 400 kW og 109 kWh batteri eller at lade 372 km på 10 min når rækkevidden er 800 km.
Du er hurtig Flemming - og tak for det: 10 min. er selvfølgelig en fejl. Det tager 21 min. - stadig hurtigt for så stort et batteri. Artiklen er nu rettet. Mvh Jens Velling, red.
Absolut! Det er bestemt hurtigt. Ved vi hvornår sedanen i3, eller hvad navnet bliver, kommer tll DK? Den er for mig noget mere interessant.
I bedste fald i løbet af foråret - altså umiddelbart efter iX3. Det tror jeg dog er en kende optimistisk - mit bedste bud er sommer eller efterår 2026. Mvh Jens.