Efter at have købt rettighederne i 2009 lancerer kinesiske BAIC nu den gamle Saab 9-5 som sedanen Senova D. Hollywood-stjernen Nicholas Cage er hyret som reklamesøjle.
Den klassisk nydelige sedan her på billedet er historien om for længst pensionsmoden bilteknik, kinesisk gå-på-mod og en falmet Hollywoodstjerne på jagt efter flere dollars.
Senova D, som bilen hedder, er nemlig baseret på den forrige Saab 9-5. I 2009, da både Saab og den svenske bilfabriks ejere, amerikanske General Motors, var alvorligt på hælene, solgte GM rettighederne til bilen til kinesiske Beijing Automotive Industry Holding Co. (BAIC). Nu, fire år senere, er kineserne så klar med deres nyfortolkning af Saab’s gamle topmodel.
I første omgang skal Senova D kun sælges som en kinesisk fremstillet kvalitetsbil i Kina og Hong Kong. Men alle sejl er sat til for at gøre Senova D til en sællert for BAIC. Hollywoodstjernen Nicholas Cage er hyret som reklamesøjle og optræder i en actionmættet reklamefilm for Senova D. Det skal nok få kritikerne til at mene, at Nicholas Cage nok engang sælger sit navn for en nævefuld dollars, men makkerskabet giver dog god mening i Kina og Hong Kong. Her er Nicholas Cage et kæmpe navn man i forvejen forbinder med biler og fjernøstligt inspirerede actionfilm som ”Gone in 60 seconds” og ”Face/Off”.
Gammel og tørstig teknik
Om lidt stjernestøv fra Hollywood er nok til at gøre Senova D til en stjerne på den kinesiske bil-himmel, må tiden vise. Teknisk er den i hvert fald baseret på en af de efterhånden ældste platforme i bilindustrien. Saab manglede nemlig penge til at udvikle en afløser, og derfor nåede den forrige Saab 9-5 en levetid, der var mere end dobbelt så lang som de normale seks år.
Motorerne, alle 4-cylindrede turbobenzinmotorer på 1,8, 2,0 eller 2,3 liter, fortsætter tilsyneladende også uændret i Senova D. Det betyder masser af kræfter – helt op til 247 hk i den gamle Aero-motor – men formodentlig også samme massive tørst, som Saab 9-5 var berygtet for.
Netop brændstoføkonomien og den bedagede teknik er et udtryk for de udfordringer, som kinesiske bilfabrikker som BAIC står overfor.
Flere forsøger som BAIC at skyde genvej ved at købe rettighederne til ældre, vestligt udviklede biler, men satser dermed på allerede forældet teknik. Det kan i første omgang være tilstrækkeligt til at vinde fodfæste på det enorme kinesiske bilmarked, men gør det vanskeligt at eksportere bilerne ud af Kina med succes. Skal det lykkes, bliver de kinesiske bilproducenter nødt til at udvikle mere moderne og miljøvenlig teknik, og det koster milliarder af kroner. I sidste ende kan det betyde, at kinesiske biler ikke bliver væsentligt billigere end mere etablerede lavprismærker fra Sydkorea og Rumænien.