Etiopien, et af verdens fattigste lande, fremmer elbiler og forbød fossilbiler som det første land i verden. Kina har en finger med i spillet.
Tanken synes umiddelbart absurd. At et af verdens fattigste lande, Etiopien, er et foregangsland, når det kommer til elbiler. Men det er ikke desto mindre tilfældet. I 2024 blev det forbudt at sælge importerede fossildrevne biler i Etiopien, og i dag er 60 procent af alle solgte biler i landet eldrevne.
Etiopien optræder på FN’s liste over verdens mindst udviklede lande – kaldet LDC-lande (Least Developed Countries). Så derfor forestiller man sig, måske i sin skandinaviske naivitet og uvidenhed, at gaderne i hovedstaden Addis Ababa er fyldt med benzin- og diesel-dunstende køretøjer af tvivlsom kvalitet.
Det er Addis Ababa måske også, men faktum er altså også, at 60 pct. af bilparken er elektrisk.
Den nye silkevej
Og hvordan kan det nu lade sig gøre? Fordi der findes et stort land, der siden 2017 officielt har arbejdet på et kæmpe projekt. Et land, som mange år før gik i gang med at investere massivt i at udvide sin interessesfære og øge sin globale indflydelse: Kina.
For 15 år siden iværksatte Etiopien med støtte fra bl.a. Verdensbanken et gigantisk dæmningsprojekt, der gik ud på at udnytte Den Blå Nils enorme vandressourcer. Kinesiske investorer smed fra begyndelsen milliarder i infrastrukturprojektet kaldet GERD (Grand Ethiopian Renaissance Dam), i 2013 investerede den kinesiske stat officielt 1,2 mia. dollar (7,6 mia. kroner) og i 2019 officielt yderligere 1,8 mia. dollar (ca. 11,4 mia. kr.).
Og i tirsdags blev GERD officielt indviet.
Kinesisk verdensherredømme
China Development Bank og Industrial and Commercial Bank of China har etableret sig i Etiopien. Men også i Etiopiens nabolande ved Afrikas Horn ved indsejlingen til Rødehavet og dermed til Suezkanalen og landet ved Suezkanalen, Egypten. Et af endemålene for Kinas vision, den moderne udgave af Silkevejen.
Silkevejen var for 2.000 år siden et vidt forgrenet net af handelsveje fra Europa til Kina. Og “The Belt & Road Initiative”, som den nye silkevej bliver kaldt og blev lanceret som i 2017, er uden sammenligning historiens største udviklingsprojekt.
Den kinesiske stats og præsident Xi Jinpings mål med ”The Belt & Road Initiative” er selvsagt at gøre transporten af varer langt mere effektiv og medvirke til en positiv udvikling i lande, der har brug for fremdrift. For at fremme kinesisk handel med omverdenen.
Men man skal ikke være blind for, at projektet helt åbenlyst er og fra begyndelsen også har været at gøre Kinas politiske indflydelse gældende. Særligt i de mindst udviklede lande, hvor behovet for økonomisk støtte er mere end velkommen.
Projektet skal være med til at gøre “Riget i Midten” til verdens nye supermagt. Alle former for infrastruktur – broer, veje, kraftværker, dybvandshavne, elnet, gas- og olieledninger, jernbaner og kommunikationskanaler – er inddraget. 1.000 projekter var fra begyndelsen en del af mega-planerne, der i udgangspunktet involverede 65 lande og 70 pct. af jordens befolkning.
Elbiler fra Kina og Indien
Om det store dæmningsprojekt GERD i Etiopien er der naturligvis masser af godt at sige. Som svenske Aftonbladet skriver, så har halvdelen af landets 130 millioner indbyggere hidtil ikke haft adgang til elektricitet, og i hovedstaden har elforsyningen været præget af konstante afbrydelser. Dæmningen, der altså blev officielt indviet i tirsdags, kan potentielt generere strøm på fem Gigawatt, svarende til fem atomreaktorers kapacitet. 90 pct. af landets strømforsyning vil kunne leveres af vandkraft fra GERD.
For at vende tilbage til og runde elbilerne af: De fleste elbiler i Etiopien er importeret fra Kina og Indien, og de mest solgte mærker er BYD, Wuling, Tata og Dongfeng. Ud over biler til private sælges også elektriske minibusser og varevogne.
I 2024 etablerede det etiopiske olieselskab Phibela Industrial en elbil-fabrik i landet, hvor den daglige kapacitet i dag er oppe på 1.000 enheder. Regeringen har som mål, at antallet af eldrevne biler skal være en halv million i 2030.