Zeekr opgraderer topmodel efter kun fire måneder

Kort efter den danske introduktion skifter Zeekr til 900-volt-teknologi i topmodellen, der får over 900 hk og ekstrem lynladning.

(Opdateret kl. 11 med info om evt. dansk lancering) Det går hurtigt i elbilernes verden. Blot fire måneder efter at det kinesiske bilmærke Zeekr kom til Danmark, får topmodellen 001 en teknisk overhaling af de helt store.

Zeekr 001 skifter fra 400 til 900 volt teknologi, hvilket giver helt ekstremt hurtig lynladning. Alt efter om 001 er udstyret med et batteri på 95 eller 103 kWh bliver den i stand til at lade 10-80 procent på henholdsvis syv eller 10 minutter. 

Dermed slår Zeekr alle rekorder, men får også en udfordring i Danmark. At lade så meget strøm på batteriet kræver nemlig såkaldte megawatt-ladere med vilde 1.000 kW i kablerne. De findes ikke i Danmark - endnu i hvert fald. Både BYD og Mercedes er dog på vej med megawatt-ladere, så lidt længere ude i fremtiden burde det være muligt at udnytte Zeekr 001’s vilde specifikationer.

0-100 km/t på 2,8 sek.

Det samme kan siges om topmodellens nærmest vanvittige kræfter. Med to motorer og træk på alle fire yder den 670 kW (912 hk) og rykker fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Og modsat andre elbiler er der ikke lagt låg på topfarten - Zeekr 001 melder først udsolgt ved 280 km/t.

Det gør den til en praktisk fem-dørs familiebil, der bogstaveligt talt kan køre fra adskillige Ferrarier. Og potentielt gøre ejeren til vanvids-bilist med overhængende risiko for konfiskering af bilen. Husk det, når du lægger i land fra grønt lys eller rampen til motorvejen - hold godt øje med fartgrænserne og slip speederen i tide.

Mere selvkørende

Basisudgaven af Zeekr 001 med baghjulstræk får også væsentligt flere kræfter. Her stiger ydelsen fra 200 kW (272 hk) til 360 kW (489 hk)

900 volt og nye batterier øger også rækkevidden. Ifølge den over-optimistiske Kina-norm CLTC op til 810 km, hvilket kan oversættes til ca. 700 km efter vores WLTP-norm. Til sammenligning klarer Zeekr 001 mellem 585 og 620 km i dag.

Kabinen får også en overhaling med større skærme og head-up display. Softwaren opgraderes med Nvidias nye Drive Thor-U chip, der har væsentligt mere regnekraft. Sammen med en Lidar-radar og hele 31 sensorer skal det give mulighed for en højere grad af autonom kørsel.

Udvendigt er Zeekr mere tilbageholdende. Lygtegrafikken ændres en smule og der kommer nye farver på paletten.

Ventet opgradering

Det kan nuværende Zeekr 001-ejere være glade for - visuelt kommer deres biler ikke til at se bedagede ud. Teknisk er det en anden snak, for forbedringerne er alle fysiske og kan ikke klares med en trådløs opdatering. Herhjemme er Zeekr 001 dog så ny, at der hidtil kun er solgt 13 eksemplarer.

Opgraderingen var dog ventet. Dels har Zeekr 001 efterhånden fire år på bagen på som bilmodel, dels har søsterbilen Polestar 3 netop fået annonceret en tilsvarende teknisk opgradering.  

Mens det er umuligt at opgradere eksisterende biler til flere volt, skifter Polestar computerchip kvit og frit. Om det også bliver tilfældet for danske Zeekr 001-ejere vides ikke. 

Ifølge den danske Zeekr-importør er der ingen planer om at introducere modeller med 900 volt i Danmark. Det skriver Zeekr Danmark i en mail til Hvilkenbil med henvisning til, at den opgraderede 001 er til det kinesiske marked. 

Zeekrs ejere, den kinesiske Geely-koncern, er dog midt i en opgradering af flere af mærkets elbiler fra 400 til 800 volt. Udover Polestar 3 gælder det også for den næsten helt nye Volvo EX90. Begge disse modeller er på vej til Danmark med 800 volt-teknologi.

Der er officiel premiere på den opgraderede 001 10. oktober.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here