Kys frøen: Nissan Micra får et facelift

Nissan Micra er en af miniklassens billigste, men også mest oversete modeller. Det skal en ansigtsløftning til september lave om på.

Billig og rummelig burde være opskriften på succes for en bil på det danske marked. For Nissan Micra er begge dele. Selv om den er blandt de mindste i bilernes miniklasse, er den forbløffende nok også blandt de bedst udhulede. Og prisen er banket helt i bund. 108.500 kr. rækker til basismodellen, og dermed er Micra et reelt alternativ til de helt små mikrobiler som VW Up, Toyota Aygo og Kia Picanto, som i dag sidder på to tredjedele af det danske bilsalg.

Alligevel sælges der i bedste fald omkring 100 Nissan Micra om måneden. Til sammenligning sælges der 1.000 VW Up på en sløj måned for den über-populære folkevogn. Måske fordi man dårligt kan undgå at klistre mindre flatterende tillægsord som kedelig, anonym og rustik på Nissan Micra.

For det er den japanske mini nemlig også.

Hvor forgængeren var en lille designperle med rundbuetag og forlygter som frøøjne, der ikke mindst charmerede sig ind på mange kvindelige bilkøbere, er den nuværende Micra let at overse.

Skulle man alligevel kvinde sig op til at kigge nærmere på sagerne og måske ligefrem prøvesidde Micra, får man indtryk af en bil, der er lavet uden passion. Og så har vi endda udtrykt det diplomatisk.

Bagfra er det kun LED-lygter, der fortæller, at her kører den faceliftede Nissan Micra.
Bagfra er det kun LED-lygter, der fortæller, at her kører den faceliftede Nissan Micra.

Deler teknik med Renault
Micra er barn af Renault Nissan-alliancen og kører derfor på samme ”bund” som Renault Clio. Men hvor Clio spiller rollen som alliancens forførende franskmand med buler alle de rigtige steder, er Nissan Micra endt som verdensbilen, der skal agere solid og driftssikker hverdagsbil på markeder over alt på kloden. Typisk for den slags globale løsninger, der forsøger at ramme den bredest mulige smag uden at støde nogen, er Micra endt et sted mellem kedelig og ligegyldig. Og det koster på et marked som det danske, hvor vi nok er nærige, men også kræsne.

Men nu prøver Nissan at ”kysse frøen”. Til september får Nissan et markant facelift, der skal øge familieligheden med anderledes markante og populære modeller Juke og Qashqai. Især fronten har fået en overhaling med ny grill, forlygter og motorhjelm, mens baglygterne får LED-teknik. Indenfor kan man opgradere til en 5,8 tommers touchscreen, der styrer lydanlæg og evt. navigation. Den noget rustikke finish har angiveligt fået et løft med sort pianolak og detaljer i alulook.

Tydeligere instrumenter, detaljer i alulook og lidt pianolak skal løfte stemningen i Nissan Micras rustikke kabine.
Tydeligere instrumenter, detaljer i alulook og lidt pianolak skal løfte stemningen i Nissan Micras rustikke kabine.

 

Teknisk er der ikke de store ændringer. Billigste Micra fortsætter med en 3-cylindret 1,2 liters motor med 80 hk. Et spændende og kraftigere alternativ er samme motor med kompressor, der presser ydelsen op på 98 hk.

2014-udgaven af Nissan Micra kommer til Danmark i løbet af efteråret, priserne kendes endnu ikke.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here