Test: Med 4’eren har Renault endnu et stærkt kort 

renault 4 første tur
Foto: Lars Krogsgaard

BILTEST: Renault 4 deler teknik med den mindre Renault 5 tilsat lidt blødere køreegenskaber og mere plads. Kun få skår i glæden.

Hvilken bil?

Renault 4 er den lidt større og lidt mere praktiske udgave af Renault 5. Ligesom 5'eren har hilsener tilbage til forbilledet fra 1972, har også 4’eren design-elementer fra forrige århundredes populære postbil. 

Indretningen omkring føreren, brugerfladen samt batterier og elmotorer er præcis det samme i 4’eren som i 5’eren. Det vil sige enten et 40 eller et 52 kWh-batteri og en rækkevidde på 300 eller 400 km. Hvor Renault 5 koster fra 190.000 kroner, starter den lidt større Renault 4’s priser ved 207.000. Her får man det lille batteri og basisudstyret Evolution med blandt andet klimaanlæg, fartpilot, varme i forsæderne, p-sensor bag og bakkamera, varmepumpe samt Apple CarPlay og Android Auto. Merprisen for 52 kWh-batteri er 15.000 kr.

De to bedst udstyrede, Techno og Iconic, fås kun med det store batteri. Springet fra Evolution til Techno er på 18.000 kr. – det vil sige, at Techno med stort batteri koster 240.000 kr. Med Techno følger bl.a. adaptiv fartpilot, LED-lygter, et større førerdisplay, Renaults fremragende Google-baserede styresystem OpenR Link, trådløs opladning af mobiltelefonen, varme i rattet, elektrisk lændestøtte, elspejle med varme og 18 tommer alufælge. Man får med andre ord en del for de 18.000 kr.

Topmodellen Iconic koster 250.000 kr. og giver bl.a. tonede bagruder og sort tag. Sikkerhedsudstyret er ikke komplet, og en pakke til Techno med vejbanecentring, nødbremse bag, blindvinkelovervågning og p-sensorer for og langs siden må man investere 7.000 kr. i.

Vidste du at?

Renault 4 blev præsenteret i 1961 på biludstillingen i Paris. Siden slutningen af 1940’erne havde Citroën 2CV haft den billige bane for sig selv, og det kunne Renault ikke have siddende på sig. 4’eren blev en succes – med den fandt Renault vejen til franskmændenes hjerter. 

Bilen, der nærmest var en hatchback, før hatchback-begrebet blev opfundet, var en bil til alle formål. Robust uden de store dikkedarer og økonomisk opnåelig for alle.

De næste 33 år blev otte millioner styk produceret, og franske familier og bønder knuselskede den fra første færd. Det samme gjorde det danske postvæsen, der fra 1962 til 1988 købte over 8.000 Renault 4. Den sidste postbil blev først taget ud af drift i 1999.

Bilen vandt også stor udbredelse i Nordafrika og Sydamerika. I 1964 kom Renault 4 Parisienne, en model særligt henvendt til kvinder, og fire år senere introduceredes cabriolet-udgaven Plen Air.

Et kig på den nye Renault 5 lader ingen med en smule bilhistorisk ballast i tvivl om, hvor den kommer fra. Her er retro-øvelsen ramt klokkerent. Lidt vanskeligere er det med Renault 4, men lighedspunkterne er der. De runde forlygter forbundet af kølergrillen står temmelig rent, og formen på den bagerste siderude er som på den gamle. Plastikkanten ved bunden af dørene har tydelige referencer til den gamle Renault 4 GTL.

Hvordan er førerpladsen?

Som Renault 5, således også Renault 4 – betjening og indretning fra forsæderne og frem er i de to helt identisk. Og tak for det: Renault har igen skabt en særdeles velfungerende og velindrettet førerplads.

Sæderne er dejligt store, giver en oplevelse af en større bil med god støtte og længde, og skærmene er krystalklare og lette at aflæse. Heldigvis har Renault bibeholdt en lang række analoge knapper og kontakter, og den lille knap til venstre for rattet, der aktiveres ved hver start og husker alle dine foretrukne indstillinger, er guld værd. To tryk, og du er kørende. 

Knapperne på rattet til bl.a. fartpilot er ikke af haptisk feedback-typen. Med andre ord: De virker. Hver gang. Antallet af stilke kræver dog tilvænning – hele tre styk på højre side af rattet. En til vinduesviskerne, en til betjening af lydanlægget og en gearvælger. Især gearvælgeren kommer man i hvert fald de første par dage let op slås med, da den sidder meget tæt på viskerstilken, og selv efter tilvænning skal man ind imellem være ret kontant for at få det rigtige gear lagt ind.

Jeg savner også en P-funktion ved gearvælgeren, men det er måske en detalje, for bilen går i P, når håndbremsen aktiveres, eller døren åbnes. 

Hvad angår startknappen, må Renault for min skyld ved først givne lejlighed gerne droppe den. Andre elbiler går i gang, når man trykker på bremsen – det må Renault også kunne finde ud af.

De to bedst udstyrede – Techno og Iconic – benytter Googles særdeles velfungerende styresystem, godt suppleret af assistenten Reno (udtal hans navn på fransk – oui, Renault). Reno brillerer ved, at man rent faktisk er i stand til at få en del fornuftigt ud af ham i modsætning til mange andre mærkers tjenende ånder. 

Hvordan opleves kabinen?

Ekstra 22 cm i længden og otte centimeter mellem akslerne i forhold til Renault 5 gør bagsædet godt i 4’eren. Men heller ikke her vokser træerne ind i himlen. Dog er pladsforholdene mærkbart bedre end i 5’eren.

Renault 4-bagsædet er OK til to 175 centimeter-voksne, men hvis man er højere, kræver det, at man er gode venner med dem på forsædet og kan overtale dem til ikke at køre deres sæder helt i bund og måske undlade at rykke dem helt tilbage. Til familien med ikke for store børn kan den gå, endda til tre børn, hvis de er vokset ud af de pladskrævende barnestole.

Bagagerummet er derimod markant mere rummeligt end det i Renault 5. 420 liter mod 326. Fold bagsæderyglænet ned, og der er plads til 1.106 liter. Fælles for begge er fraværet af et frunk til ladekablerne – dem er man tvunget til at holde styr på i bagagerummet. 

Er sikkerheden i orden?

Renault 4 blev i 2024 kun belønnet af fire Euro NCAP-stjerner. Fra at have været sikkerheds-førende og forhåbentlig føle en vis form for stolthed over at bygge gennem-sikre biler har Renault de seneste år valgt at spare nogle euro. 

De maksimale fem stjerner blev det med andre ord ikke til, da Renault 4 ikke har et system til overvågning af, om føreren er uopmærksom. Samtidig tester Euro NCAP altid grundversionen af en model, og basis-4’eren har hverken blindvinkeladvarsel, aktiv vognbaneassistent eller nødbremse for genstande og trafikanter bag bilen. De tre ting får man med ved at tilkøbe 7.000 kroners-sikkerhedspakken til Techno-versionen – 5.000 kr. til Iconic. 

Renault 4 har i øvrigt heller ikke en airbag mellem forsæderne, og crashtesten viste desuden, at førerens brystkasse er moderat belastet ved frontalkollision.

Læs Euro NCAP-testen her og se videoen herunder.

Hvordan kører den?

Renault 4 og Renault 5 deler som nævnt stort set alle komponenter, og her på redaktionen har vi endnu ikke oplevet en mere komplet og velkørende mini-elbil end Renault 5. 

Renault 4 er lidt længere, afstanden mellem akslerne er også lidt længere, og da den er mere en familiebil end 5’eren, synes ingeniørerne at have skruet lidt på komfort-knappen.

Renault 4 virker i hvert fald en smule mindre direkte og en smule mere eftergivende end 5’eren. En karakteristik, der i øvrigt passer aldeles glimrende til netop det, bilen skal: Være en bil for de lidt mere pladskrævende familier.

Den er en nydelse og fremkalder som sin lidt mindre slægtning masser af smil.

Hvordan er motor og opladning?

Renault bestræber sig på ikke at blive for afhængige af udenlandske komponenter, og batterileverandør er franske Ampere. Med 40 kWh-batteri yder elmotoren 90 kW (120 hestekræfter), med 52 kWh er ydelsen 110 kW (150 hk). I begge trækker elmotoren på forakslen, og man savner ikke kraftoverskud.

I hjemmeladeren tager den 11 kWh og i hurtiglader henholdsvis 80 og 100 kWh. Hurtig-ladetiden opgives af alle producenter til 80 procent af batteriets kapacitet, men Renault har som andre mærker den uvane at sætte startkapaciteten til 15 pct. – andre vælger endda 20-80 pct. Hvis producenterne kunne blive enige om – eller tvunget til at blive enige om – at oplyse den tid, det tager at lade fra 10 til 80 pct., ville man kunne sammenligne direkte. 

Nå, måske en detalje. Hvorom alting er: Renault 4’s optimale ladetid fra 15 til 80 pct. er cirka en halv time. Med batteriernes størrelse in mente er det efter dagens standarder ikke prangende.

Forbruget er opgivet til 6,6 km/kWh (15,1 kWh/100 km). I efterårstemperaturer, lidt blæst og regn endte testens blandede forbrug på ganske acceptable 6,0 km/kWh.

Passer prisen?

240.000 kr. for en pænt udstyret Renault 4 Techno med 400 kilometers rækkevidde er en fornuftig pris. Man bør dog tilkøbe sikkerhedspakken til 7.000 kr., og så har man den bil, som Hvilkenbil vil anbefale som det bedste køb. Et trygheds-plus er, at Renault tidligere i år hoppede med på fem års garanti-vognen.

Er man pyntesyg, er der gode muligheder for speciallakeringer og lidt eksteriør-detaljer, der gør bilen endnu mere iøjnefaldende.

Er der alternativer?

Feltet er ualmindeligt tæt befolket, og her bliver det et spørgsmål om præferencer, nærstudie af udstyrslister og formåen og måske politiske forbruger-overvejelser i forhold til, om man vil holde sig til europæiske biler eller har det fint med at gå Kina-vejen.

Når vi tager udgangspunkt i den billigste Renault 4 til 207.000 kr. med 300 kilometers rækkevidde, kan vi i flæng nævne Stellantis-familiens nært beslægtede Fiat Grande Panda (frapris 190.000 kr.) Citroën ë-C3 Aircross og Opel Frontera (frapris 200.000 kr.). Med 54 kWh-batteri og i omegnen af 400 kilometers rækkevidde koster Jeep Avenger og Peugeot e-2008 henholdsvis 220.000 og 230.000 kr. Renault 4 med samme rækkevidde fra 222.000 kr. 

Ford Puma Gen-E med en rækkevidde på 376 km koster 230.000 kr., og kinesiske BYD Atto 2 med en rækkevidde på 312 km står i 210.000 kr.

Endelig skal den også nævnes her: Kan man klare sig med lidt mindre plads, er der jo også en cirka 15.000 kr. billigere Renault 5.

Konklusion

For: Køreegenskaber, førerplads, udstyr, garanti.
Imod: Mangler sikkerhedsudstyr, intet frunk, bagsæde.
Hvilkenbil siger: 

Renault 4 er som Renault 5 en bil, der gør det enkelt og ukompliceret at skifte fra fossil til el. Betjeningen er intuitiv, på forsæderne føler man sig ualmindeligt godt hjemme, og køreegenskaberne er lagt ud til den behagelige og familievenlige side uden at blive udynamiske. Med andre ord besidder den flere indlysende egenskaber til dens nominering til finalist i Årets Bil-felt.
Plads på bagsædet kunne man dog godt ønske sig lidt mere af. Også en lidt mere effektiv ladeeffekt, og så burde Renault tage sig sammen og tilbyde den fulde sikkerhedspakke fra billigste model. 

FAKTA: Renault 4 Techno 52 kWh

Vejl. pris: 239.990 kr.
Pris billigste (Evolution 40 kWh): 206.990 kr.
Privatleasing: (Techno 52 kWh inkl. gratis installation af ladeboks) 3.195 kr./måned, 14.995 kr. i førstegangsydelse, 15.000 km/år, leasingperiode 12-48 måneder
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk): 5 år/150.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (lak/rust): 3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 4 stjerner (2024)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 414/180/155 cm
Akselafstand: 262 cm
Bagagerum + frunk: 420/1.106 liter + 0 liter
Køreklar vægt: 1.521 kg 
Anhængervægt: 750 kg
Batterikapacitet (netto): 52 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 400 km
Forbrug (WLTP): 6,6 km/kWh (15,1 kWh/100 km)
Forbrug i test: 6,0 km/kWh (16,7 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 100 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: Ca. 31 minutter (15-80 pct. ved lynlader), ca. 3 timer og 13 minutter (15-80 pct. ved 11 kW AC) 
Effekt/moment: 110 kW (150 hk), 245 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 8,2 sek
Topfart: 150 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, LED-forlygter, p-sensor bag, bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og foldefunktion, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 1-zonet klimaanlæg, varme i forsæder og rat, elektrisk lændestøtte, 10 tommer førerskærm, 10,1 tommer infotainmentskærm, stemmeassistent, Google Maps, Assistant og Play, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, lydanlæg m. seks højttalere, håndfri adgang og start, varmepumpe, 18 tommer alufælge.

Metallak: 5.500-8.500 kr.
Anhængertræk: 11.595 kr.
Pack Advanced Driving Assistant & parking (bl.a. p-sensor for og sider, blindvinkelovervågning, nødbremsesystem bag, vejbanecentring): 7.000 kr.
Elektrisk bagklap: 5.000 kr.
Harmann Kardon-lydanlæg: 6.000 kr.

Af [email protected]

REVIEW OVERVIEW
Renault 4
test-med-4eren-har-renault-endnu-et-staerkt-kortBILTEST: Renault 4 deler teknik med den mindre Renault 5 tilsat lidt blødere køreegenskaber og mere plads. Kun få skår i glæden. Hvilken bil? Renault 4 er den lidt større og lidt mere praktiske udgave af Renault 5. Ligesom 5'eren har hilsener tilbage til forbilledet fra...

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here