Jeep Avenger – urban kriger med attitude

jeep avenger
Avenger ramte mest forbi WLTP-normen - minus 33 pct.

BILTEST: Verdens første elektriske Jeep er en charmetrold, men Avenger har mangler, som kan gøre tilværelsen i Danmark svær.

Hvilken bil?

Årets Bil i Europa 2023, Jeep Avenger, er trillet ind i Hvilkenbils testgarage. I den topudstyrede Summit-udgave til 340.000 kroner plus tofarvet lakering til 11.500 kr.
Avenger, Jeeps første elbil i mærkets mere end 80 år lange historie, er en mini-SUV tæt beslægtet med Peugeot e-2008 og Opel Mokka-e under Stellantis-koncernens hat. Alle tre står på e-CMP2-platformen dedikeret til elbiler, men Jeep gør en del ud af at fortælle, at 60 procent af de benyttede komponenter er udviklet til Avenger.
Avenger fås kun med en størrelse batteri på 54 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 400 kilometer, og den kan lade med 100 kWh.
Basisudgaven Longitude til 280.000 kr. har bl.a. fartpilot, p-sensor bag, klimaanlæg og trådløs Apple Carplay/Android Auto. Men ikke adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og varme i forsæderne.
De ting får man i mellemste udstyrstrim, Altitude til 310.000 kr., plus bl.a. bakkamera, elektrisk bagklap og nøglefri betjening.
Testbilen Summit til 340.000 kr. har desuden aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent, LED-forlygter med automatisk fjernlys, navigation, lædersæder og 18 tommer fælge.

Vidste du at?

Jeep kom til verden op til USA’s deltagelse i Anden Verdenskrig. Den amerikanske hær havde brug for lette firehjulstrukne køretøjer i tusindvis, Willys Overland Motors i Ohio var leveringsdygtig og fik i 1941 en kæmpeordre. Willys MB var det første officielle navn, der snart blev til Willys Jeep.
En god historie skal man holde fast i, så historikken kan også i dag ses på blandt andet Avengers X-formede baglygter, der er en reference til X’et på den amerikanske Jerry Can-reservedunk.
Willys Overland Motors var efter verdenskrigen ejet af flere forskellige. I 2007 kom Jeep under Chryslers vinger, som i 2014 slog pjalterne sammen med Fiat, inden Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i 2021 fusionerede med franske PSA under navnet Stellantis. Koncernen består af bl.a. Peugeot, Opel, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Abarth, Jeep, Chrysler, Dodge og Ram.
Avenger er et globalt køretøj. Elmotoren bygges af eMotors, der ligger i franske Trémery og er ejet af Stellantis og japanske Nidec. Batteriet er fra kinesiske CATL, men fremstillet i Polen. Selve bilen produceres også i Polen, i øvrigt på samme fabrik som Fiat 500.

Stordriftsfordelene i Stellantis-koncernen udnyttes fuldt ud – testbilens meget gule lakering, kaldet Sun, synes at være taget fra samme malerbøtte, der benyttes til Peugeot 208, hvor farven hedder Faro.

Hvordan opleves førerpladsen?

I Avenger sætter man sig mere ind end ned, og det vil tiltale både familier og ældre. Forsæderne er pænt store og komfortable, men lændestøtte er ikke en mulighed. Her kunne Jeep med fordel låne fra Opel, der tilbyder nogle aldeles fremragende forsæder, kaldet AGR (Aktion Gesunder Rücken).
Temperatur, sædevarme og elbagrude betjenes med trykknapper under infotainmentskærmen, den adaptive fartpilot og lydanlæggets basale funktioner på intuitive knapper på rattet. Vognbaneassistenten virker blidt og betryggende, men kan let frakobles. Den trykfølsomme infotainmentskærm reagerer tilpas hurtigt.
Gearvælgeren er trykknapper dybt nede i midterkonsollen, så man skal læne sig frem for at skifte gear. De kunne godt være placeret lidt mere hensigtsmæssigt.
Plastikken er sine steder af den hårde slags, men Summit-udgavens gule, indvendige kulør charmerer og kamuflerer hårdheden.
I daglig brug var jeg irriteret over den manglende lændestøtte. Og så er der lyden fra blinklyset. Om jeg over en længere testperiode ville ende med at finde den lyd charmerende, tvivler jeg på. Tænk junior på et trommesæt – highhat og lilletromme og sæt så det unge menneske til at tæve rytmisk på dem: bum-tji, bum-tji, bum-tji. Dét er lyden af Avengers blinklys. Sjovt? Nej.

Hvordan opleves kabinen?

På bagsædet kan to voksne klemme sig ind, hvis ikke dem i forsæderne er for langbenede eller for tilbagelænede. Men uanset hvad ikke i længere tid. To halvstore børn og et mindre barn i midten vil føle sig mere hjemme.
Deres mobiltelefoner og iPad må deles om det ene USB-C-opladerstik, der findes. Måske bliver der også lidt ballade over indeklimaet, da der ikke er friskluftdyser ved bagsædet.
Bagagerummet tager 355 fornuftige liter og har en variabel bund, hvor ladekablerne kan stuves af vejen. Under fronthjelmen kigger man forgæves efter et lille rum, et “frunk”, til kablerne.

Er sikkerheden i orden?

I skrivende stund er Avenger ikke blevet testet af sikkerhedsorganisationen Euro NCAP, men forventes at være med i december-udgaven.
Euro NCAP tester altid den laveste udstyrsversion, og her glimrer Avenger i velkendt Stellantis-stil med ikke ret meget mere end det allermest nødvendige. Ikke med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, så den opnår næppe de maksimale fem stjerner, når Euro NCAP kører den mod muren.
Den topudstyrede Summit har adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent, og de fungerer begge særdeles fint.

Hvordan kører den?

Avenger er først og fremmest letkørt, komfortabel og støjsvag. I hvert fald indtil motorvejshastighed, hvor Summit-udgavens 18 tommer hjul giver noget lyd fra sig. Longitude og Altitude har henholdsvis 16 og 17 tommer fodtøj, og mon ikke hjulstøjen er mindre anmassende her.
Avengers offroad-attitude er man ikke i tvivl om, og en stribe køreprogrammer antyder, at den faktisk er sat i verden for at kunne komme frem under alle forhold.
Til køreprogrammerne Eco, Normal og Sport har Jeep føjet Sand, Mudder og Sne. Giver det mening i en forhjulstrukket, elektrisk mini-SUV? Jo, noget mening giver det, da kraftoverførslen til de trækkende forhjul og speederresponsen ændrer sig ganske markant alt efter valg af program. Og det er ikke kun til ære for PR-materialet.
I Hvilkenbils foretrukne grusgrav var den i stand til at forcere rimeligt stejle opkørsler og med automatisk tilpasning af hastigheden trille nedad igen.
Men firehjulstræk har den altså ikke, så hvor hurtigt den kommer til kort, ved jeg ikke. Mente, at det var mest fornuftigt ikke at udfordre til grænsen…

Hvordan er motor og opladning?

“D”-knappen på gearvælgeren har også et “B”, og her øger man motorbremsen, rekuperationen. Med “B” aktiveret nærmer man sig one pedal-måden at køre på, hvor bremsepedalen kun skal benyttes ganske lidt.
I nogle modeller kan man ikke aktivere fartpiloten, når gearvælgeren står i “B” – det kan man heldigvis i Avenger.
Køreprogrammet står efter hver start i Normal. Det kunne være smart, om den husker det senest valgte, for eksempel Eco, som jo kunne være den daglig brugers foretrukne.

Rækkevidden på 395 kilometer er som altid i den ideelle verden. Ved blandet kørsel i en lun september-uge var jeg nærmere 300 end 400 kilometer.

I en lynlader på en cirka 20 grader varm efterårsdag røg ladehastigheden hurtigt op på 80-90 kW, men efter kort tid gik det ned ad bakke. Men opladning fra 0 til 80 procent på 30 minutter, som Jeep angiver, er nok ikke langt fra virkeligheden. De sidste 20 pct. kommer til at tage noget tid.
De fleste elbilister kan klare flertallet af opladningerne hjemme, og i AC-lader “tanker” den med 11 kW. Fra flad til fuld opgives cirka fem en halv time.

Passer prisen?

En startpris på 280.000 kr. et fint udgangspunkt, men man skal lige have øje for fraværet af adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og varme i forsæderne og overveje, om ikke det er værd at smide yderligere 30.000 kr. og få Altitude-udgaven.
For de 310.000 kr., som den koster, får man også elektrisk bagklap, nøglefri adgang og start samt trådløs opladning af sin smartphone.
Hvilkenbil vil pege på den som det bedste Avenger-køb.
Har garanti betydning for købet, tynger to års garanti på bilen og syv års rustgaranti ikke den positive side af vægtskålen ned. Til gengæld er gratis opsætning og leje af Clever-ladeboks inkluderet, forudsat man tegner et abonnement til 799 kr. i minimum to måneder.

Er der alternativer?

Jeep Avenger bliver mødt af hård konkurrence. Peugeot e-2008 GT er vurderet på rene data et bedre køb end den topudstyrede Avenger Summit. 2008’eren koster 320.000 kr. og har stort set tilsvarende udstyr og rækkevidde som Avenger til 340.000 kr.
Det tredje familiemedlem, Opel Mokka-e Ultimate, kører i runde tal 20 pct. kortere på en opladning, til gengæld har den de fremragende AGR-sæder, og med sammenligneligt udstyr står den også til 320.000 kr.
Sydkoreanerne Kia Niro EV og den nye Hyundai Kona Electric er et nummer større end de tre Stellantis-biler. Det mærkes i høj grad på bagsædet, men bestemt også i bagagerummet.
Den mellemudstyrede Kona Electric Advanced med lille batteri og 377 kilometers rækkevidde koster med nogenlunde samme udstyr 326.000 kr. – med 512 kilometers rækkevidde er prisen 350.000 kr. Niro EV Prestige med 460 kilometers rækkevidde står i 360.000 kr.
Så Jeep Avenger får det ikke nemt. Næste år skærpes konkurrencen yderligere, når Ford byder ind med en elektrisk Puma, og senere melder også en elektrisk Renault 4 sig ind i kampen.

Konklusion: 

For: Design, komfort, støjsvag.
Imod: Kun en batteristørrelse, garanti, ingen lændestøtte, bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

Som en urban kriger med offroad-attitude charmerede Jeep Avenger juryen ved Car of the Year 2023 med sit friske design, sin komfort og et meget lavt støjniveau. Og den gør det samme ved Hvilkenbils testkører. Men nytænkende og mere kompetent end sammenlignelige elbiler er Avenger nu ikke. Og så findes der elbiler derude, som byder på mere værdi for pengene.

FAKTA: Jeep Avenger Summit

Vejl. pris, inkl. lev.: 339.990 kr.
Pris billigste: 279.990 (Longitude)
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Privatleasing: Pt. ikke muligt.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (mekanisk/rust): 2/7 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6 airbags
Længde/bredde/højde: 408/178/153 cm
Bagagerum: 355 liter
Vægt: 1.661 kg
Anhængervægt: 0 kg
Batterikapacitet: 54 kWh
Rækkevidde (WLTP): 395 km
Forbrug: 15,7 kWh/100 km
Forbrug i test: 16,5 kWh/100 km
Ladeevne: Op til 100 kWh DC
Opladningstid: 30 minutter (0-80 pct. ved DC-hurtiglader), godt 5,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 115 kW (svarer til 156 hk)
0-100 km/t: 9,0 sek
Topfart: 150 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, skiltegenkendelse, fuld LED-lygter m. aut. op- og nedblænding, 1-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare sidespejle med klapfunktion, elektrisk bagklap, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, varme i forrude, P-sensor bag, bakkamera, nøglefri adgang og start, 10,25 tommer digital instrumentering, trådløs AppleCarplay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, navigation, lydanlæg m. 6 højttalere, 1 USB-C-stik v. bagsædet, 18 tommer alufælge, gratis Clever-ladeboks inkl. installation (kræver tegning af minimum to måneders Clever One-abonnement med fri opladning på Clevers netværk til 799 kr./måned). ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 8.000-11.500 kr.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Jeep avenger kunne se ud som et svar mod kinesiske biler- men første punkt til at afvise er den manglende “jydekrog”. Det kan jeg ikke leve uden. Og så til rækkevidden der mangler den også næsten 200 km.
    Manglende udstyr i basis pakken trækker også voldsomt ned i min verden. Hvis man så skal have topmodellen til 340.000, så er man i Tesla territorium. Bare til sammenligning….så er den bare for dyr. Håber den kommer i en “voksen” størrelse med 4×4 og 90-100 kWh batteri og 1600 kg “jydekrog”. Designet er fedt og lidt brutalt – lige som jeg gerne vil have det. Men pt bare for lille, for dårlige sæder, og for dyr, og manglende krog. Men vandt jeg bilen skulle jeg da gerne køre i den…:-)

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here