Truslen om afnotering fra den amerikanske Nasdaq-børs samt meget beskedent salg i USA sender Polestar-aktien endnu længere ned.
Polestar er inde i en negativ spiral.
Den 3. november udstedte den amerikanske Nasdaq-børs en advarsel om, at Polestar ville blive afnoteret fra børsen, hvis ikke aktiekursen kom op på mindste-kursen én dollar i løbet af de næste 180 dage.
Dén melding brød investorerne sig ikke om. Siden er Polestar-aktien faldet yderligere - i skrivende stund fra 0,83 til 0,74 dollar. Dermed er der endnu længere op til den krævede kurs på én dollar (6,52 kroner).
Sammenlignes med Fisker
Advarslen om afnotering og den faldende aktiekurs får flere til at sammenligne Polestar med danske Henrik Fiskers bilmærke af samme navn. Efter længere tid med økonomiske udfordringer blev Fisker Automotive faktisk afnoteret fra børsen. Herefter gik det stærkt og endte med en meget omtalt konkurs for den dansk-amerikanske elbilproducent.
Helt så galt behøver det ikke gå for Polestar. En afnotering betyder ‘bare’, at virksomheden skal finde finansiering andre steder. Så hvis kinesiske Geely, der ejer Polestar, har penge nok, kan Polestar fortsætte.
En trussel om afnotering er dog som regel et klart signal om en virksomhed i problemer, som investorer og markedet har faldende tillid til.
Næsten væk i USA
Investorerne kan heller ikke finde opmuntring på verdens næststørste bilmarked i USA.
Her solgte Polestar blot 260 biler i oktober. Det er 74 procent færre end samme måned for et år siden.
USA er ellers vigtig for Polestar, der bl.a. har en fabrik i South Carolina, der fremstiller den store crossover Polestar 3. At Polestar har opgivet fysiske forretninger hjemme på verdens største bilmarked i Kina, understreger alvoren af det lave salg i USA.
Har aldrig tjent penge
Europa er lyset i mørket. Her vokser både salg og omsætning. Dog fra et lavt niveau. Selv hvis den positive udvikling fortsætter, skal Polestar være glad for at nå blot halvdelen af 2023-målsætningen om at sælge 120.000 biler årligt.
Polestar har også endnu til gode at tjene penge. Det er endnu ikke sket i mærkets otte-årige historie. Et faktum, der næppe bidrager positivt til den nuværende kurs på Polestar-aktien.






