For andet år i træk og med højeste score nogensinde gik titlen som ”verdens bedste motor” til den lille 3-cylindrede Ford EcoBoost motor.
Småt kan sagtens være godt. Også når det gælder bilmotorer, der ellers plejer at blive bedømt på deres råstyrke og kraftoverskud. Det er også kvaliteter som den mindste udgave af Fords fine EcoBoost motor besidder. Motoren, der blot er på 1,0 liter og fås med 100 eller 125 hk, har med titlen International Engine of the Year 2013 atter fået papir på, at den er et mekanisk mesterværk. Faktisk er det anden gang, at Ford EcoBoost vinder titlen som verdens bedste motor. Denne gang skete det endda med den højeste score nogensinde i konkurrencens 15-årige historie.
Bag titlen står det britiske motormagasin Engine Technology, der i år havde indkaldt 87 motorjournalister fra 35 lande som dommere.
EcoBoost 1,0, som Ford-boss Alan Mullaly giver et ”sejrskys” på billedet herover, blev introduceret i Ford Focus sidste år. Teknisk kombinerer motoren direkte indsprøjtning med turbo og variabel ventilstyring for at opnå optimal brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med et mærkbart kraftoverskud. Den lille kraftkarl vandt da heller ikke kun den overordnede sejr, men tog også titlen i kategorien ’bedste motor under én liter’.
De 87 motorjournalister i dommerpanelet lagde især vægt på prisvinderens dynamik, effekt, økonomi, raffinement og Fords evne til at implementere avanceret motor-teknologi i en kompakt motor.
Hvem ville nogensinde have troet på det? En ét-liters motor, der har det hele – stærk, brændstoføkonomisk, ren og i den absolutte letvægtsklasse. Den lille Ford EcoBoost motor er et mesterværk,” fastslog den britiske motorjournalist Peter Lyon i forbindelse med prisuddelingen.
Hos Ford var der naturligvis også glæde over titlen:
“Det er meget sjældent, at man opnår et virkeligt gennembrud, når det handler om en moden teknologi som forbrændingsmotoren. Men det er virkelig lykkedes for teamet bag Fords EcoBoost 1,0. Man er simpelthen nødt til at testkøre en Ford-model med EcoBoost 1,0 for at blive overbevist om at en lille, 3-cylindret motor virkelig kan levere den form for brændstoføkonomi og kraftoverskud”, siger vicedirektør i Fords internationale motor-division, Joe Bakaj.
En ægte aha-oplevelse
Det er vi faktisk enige i her på hvilkenbil-dk’s redaktion: Den 3-cylindrede Ford EcoBoost motor er i sjælden grad en aha-oplevelse, som man bør unde sig selv – også fordi små, 3-cylindrede benzinturbomotorer ser ud til at blive standarden for et væld af nye bilmodeller i de nærmeste år. Renault har allerede lanceret en tilsvarende motor på 0,9 liter, BMW barsler også med en turboladet 3-cylinder og det samme kan vi forvente fra VW-koncernen og dermed andre mærker som Audi, Skoda og Seat.
Hos Ford er det i dag muligt at få ”verdens bedste motor” i Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford Focus, Ford C-MAX og Ford Grand C-MAX. Når den nye Ford Mondeo får Europa-premiere i 2014, bliver det også med den 3-cylindrede Ford EcoBoost motor som basis-maskine.