EU støtter europæisk batteriproduktion med milliarder

Kina sidder på verdens batteriproduktion. Det vil EU bekæmpe og åbner nu pengekassen med milliarder til europæiske batterifabrikker.

Kina er altdominerende, når det kommer til produktion af batterier til elbiler. Hele 83 procent af verdens batteriproduktion finder sted i Kina, og dermed er både EU, Sydkorea og USA håbløst bagefter. Oven i dét har Kina stram snor i alle de råmaterialer - bortset fra kobolt - der skal bruges i fremstillingen af batterierne.

At være afhængig af én leverandør skaber potentielt mange problemer. Ikke mindst når leverandøren er Kina, og ikke mindst når det kommunistiske regime ikke tøver med at bruge dominansen til at udøve både økonomisk og politisk pres på køberne.

At nedbryde den dominans er noget af en opgave, men EU har nu skruet en smule op for bestræbelserne. Fem europæiske batteriproducenter er blevet bevilliget 643 millioner euro (4,8 milliarder kroner) af EU’s “Innovation Fund 2024 Battery call”.

De fem producenter ligger i Frankrig, Tyskland, Polen og Sverige.

EU-midler til Volvo og dermed til Kina

Den svenske batterifabrik er den Volvo-ejede - der, i parentes bemærket, er ejet af kinesiske Geely - Novo Energy nær Göteborg. Medejer af den planlagte batterifabrik ved Göteborg var oprindeligt den svenske batteriproducent Northvolt (foto), der dog gik konkurs i marts i år. Trods milliard-ordrer fra bl.a. Volkswagen, BMW og netop Volvo.

I august blev fallitboet solgt til den amerikanske batteriproducent Lyten, men nu får Volvo og svenskernes kinesiske ejere altså et økonomisk boost med EU-bevillingen til Novo Energy. Af de 643 mio. euro går lidt over 200 mio. euro (knap 1,5 mia. kr.) til Novo Energy.

De fem europæiske batterifabrikker skal være i drift senest i 2029.

Europæisk andel på kun syv procent

Kinas dominans på den globale batteriproduktion er som nævnt overvældende. Til sammenligning er EU-landenes markedsandel på kun syv procent og USA’s på seks procent. I øvrigt er kun 15 pct. af batteriproducenterne i Europa europæisk-ejede. 75 pct. er ejet af sydkoreanske virksomheder. 

Af de fire øvrige batteriproducenter, som skal dele EU-fondens 643 mio. euro, ligger to i Frankrig og de sidste to i Tyskland og Polen. De to i Frankrig er fransk-ejede, den tyske tysk-ejet, mens den polske er ejet af sydkoreanske LG Energy.  

European Policy Center (EPC) publicerede tidligere i år en rapport, der opridser de konsekvenser, som Kinas totale dominans har for europæerne. En dominans, der gennem flere år har været godt hjulpet af statsstøtte, som har ført til overlegen masseproduktion. Og ikke mindst er tilsmilet af en meget nem adgang til de essentielle råmaterialer. 

Som EPC skrev i pressemeddelelsen i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten, så er batteriproduktion “en kompliceret proces, hvor det er særligt vanskeligt at genvinde en konkurrencedygtig position, som er sat over styr”.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here