Firefly, der netop er lanceret i Danmark, har fået en hård start i Norge. Her er der allerede lager-oprydning og salgsmålet er reduceret med 60 procent.
Kender du Firefly? Hvis ikke, er der ikke noget at sige til det. Firefly er blandt de nyeste af de p.t. flere end 20 nye kinesiske bilmærker, der er kommet til Danmark siden 2022. Herhjemme er mærket netop lanceret af Nic. Christiansen Gruppen. Foreløbig ganske beskedent med to forhandlere, men flere er planlagt.
Siden har endnu flere og nye Kina-mærker som bl.a. Leapmotor, Skyworth, Exlantix og Jaecoo fundet vej til Danmark.
Strømmen af kinesiske bilmærker er så overvældende, at det kan være svært for danske bilkøbere at følge med. Måske opdager de slet ikke, at der er kommet endnu et bilmærke til Danmark.
Norge viser udfordringerne
Kigger vi mod Norge, der er verdens førende inden for elbiler og derfor ofte bruges som brohoved ind i Europa af nye, kinesiske bilmærker, får man et indtryk af, hvilke udfordringer tsunamien af nye bilmærker kan medføre.
Firefly blev lanceret i Norge i sommers. Målet var at sælge 500 biler allerede i år. Siden er målet blevet nedjusteret til 200 biler, skriver norske Bilbransje24.
Det er der en grund til. Til og med 16. november er der blot indregistreret 19 Firefly i Norge.
18 pct. prisfald efter tre måneder
Nu reagerer den norske Firefly-importør med et usædvanligt initiativ: Efter blot tre måneder på markedet er alle biler på lager sat 50.000 kroner ned til 229.900 norske kroner. Det svarer til 145.000 danske kroner og er et markant prisfald på 18 procent. Til sammenligning koster Firefly herhjemme fra 210.000 kroner.

Tilbuddet gælder foreløbig kun de 85 biler, som Firefly har på lager i Norge. Bilerne skal bestilles senest 14. december og leveres i år.
“Målet med kampagnen er at reducere lageret betydeligt, og vi håber naturligvis at tømme det inden årsskiftet,” siger Fireflys norske markeds- og kommunikationschef Vijay Sharma til Bilbransje24.
Lynanalyse: Bilkøber, træd varsomt
Fireflys situation i Norge er ikke enestående. Der er nu så mange kinesiske bilmærker på vores breddegrader, at der populært sagt ikke er kunder til dem alle.
Det gælder også i Danmark. Kina-mærker som Omoda, Maxus, JAC, Nio, Aiways og Voyah har aktuelt en markedsandel på 0,1 procent. Det svarer til, at de sælger 75 biler eller derunder om året. Det kan hverken importører eller forhandlere leve af.
Et mærke som Hongqi klarer sig marginalt bedre med 0,2 procent, men det må også betegnes som værende under eksistensgrænsen.
Andre mærker som Aiways, Voyah og Maxus er reelt sat på pause i Danmark. Aiways er i økonomiske vanskeligheder og har ikke fremstillet biler siden 2023. Importtold har også sat Voyah på pause i Danmark, mens Maxus har droppet at sælge sine personbiler i Danmark, og nu udelukkende satser på varebiler.
Ikke alle Kina-mærker overlever
Zoomer vi ind på Firefly er der andre udfordringer end beskeden efterspørgsel. Firefly er et undermærke hos den kinesiske start-up Nio, der begyndte at fremstille biler i 2014. Nio har tidligere prøvet lykken i Danmark, men måtte opgive i første forsøg. Nu prøver den nye importør Nic. Christiansen Gruppen igen med en relancering.
Mærket har aldrig lavet overskud, og kom ud af 2024 med et underskud på 23 milliarder kroner.
Andre Kina-mærker er i samme situation. Af samme grund taler selv kineserne om, at kun en brøkdel af de over 120 kinesiske bilproducenter, der findes i dag, vil overleve på den lange bane.
Det skal man som forbruger være klar over. Nogle af de mange Kina-mærker, der kommer til Danmark, Norge og resten af Europa i disse måneder, vil utvivlsomt vokse sig store og stærke og være her om både 10, 20 og 30 år.
Andre vil forsvinde lige så stille og ubemærket som de kom. Og det kan koste forbrugerne dyrt i form af værditab og svært tilgængelige reservedele, hvis man har købt et af de Kina-mærker, der ikke overlever. Tænk på det, næste gang du vælger bil: Det gode tilbud kan blive en dyr fornøjelse.
Læs også Hvilkenbils test af Firefly.






