91 procent af danskerne vælger elbil, når de køber ny bil. Men skal det være en fossilbil, samler interessen sig især om tre bilmodeller.
Elbilerne sidder tungt på det danske bilsalg. I sidste måned viste tal fra bilstatistik.dk, at over 91 procent af de danskere, der købte ny bil i november, valgte en elbil. En voldsom overvægt, der fik en læser til at stille det interessante spørgsmål: Hvilke biler er det så, de sidste ni procent køber?
Vi sendte spørgsmålet videre til en af dem, der ved mest om det danske salg af både nye og brugte biler; Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.
“Det er meget enkelt. Det er Toyota Aygo X, Suzuki Swift og så nogle enkelte ladehybrider som Ford Kuga,” lyder det uden den mindste tøven.
To typer fravælger el
Jan Lang har også en forklaring på, hvorfor omkring ni procent af de private bilkøbere ikke er med på omstillingen til elbiler.
“Alle de forhandlere, som jeg taler med, siger det samme. Køberne kan deles op i to typer: Dem, der bare ikke vil have en elbil, og dem, der vurderer, at elbiler ikke kan leve op til deres krav til f.eks. rækkevidde, eller hvor meget den kan trække på krogen.”

Det er ikke en særlig gruppe af danskere, der holder fast i fossilbiler - hverken når det gælder indkomst, holdninger eller geografi.
Fossilbiler koster dyrt
Fælles for disse bilkøbere er, at de betaler for at holde fast i fossilbiler: Værditabet og især driftsomkostningerne er større for fossilbiler. Og når EU indfører det såkaldte ETS2-direktiv for fossile brændstoffer i 2027 eller 2028, bliver merprisen endnu større:
“En liter diesel bliver 1,68 kroner dyrere og en liter benzin stiger 1,55 kroner. Det gør driftsomkostningerne for fossilbiler endnu større end for elbiler, der i forvejen er omkring én krone billigere per kilometer. For fossilbiler betyder det større værditab. Det får betydning for brugtmarkedet, hvor endnu flere kommer til at vælge elbiler,” forklarer Jan Lang.

Af samme grund er han overrasket over, at en halv procent af bilkøberne stadig vælger nye dieselbiler og 2,5 procent vælger ladehybrider. Med tanke på udsigten til højere brændstofpriser kalder han de ellers lave procentsatser for “høje”.
“Reelt er det dog allerede slut med diesel i Danmark. Der er alle argumenter for at skifte til elbiler, som langt de fleste danskere også gør,” fastslår Jan Lang.
Gunstige tider for elbiler
Et af argumenterne er, at det aldrig har været billigere at købe elbiler i Danmark. Det skyldes en kombination af afgiftsfritagelse, og at der er overproduktion af elbiler i Europa. Det får bilproducenterne til at dirigere deres elbiler mod lande som Danmark og Norge, hvor interessen er høj - ofte til favorable priser.
Det såkaldte ‘overbud’ af elbiler forventes først at forsvinde i 2028, så de næste to-tre år kan købestærke danskere se frem til billige elbiler på det danske marked.

En anden udvikling, der støtter omstillingen mod elbiler er, at der begynder at komme let brugte elbiler på brugtmarkedet til under 100.000 kroner.
“I dag kan du få en let brugt Fiat 500e til samme pris som en godt brugt, otte år gammel VW Up. Når det holdes sammen med lavere driftsomkostninger på elbiler, kommer det til at flytte udviklingen endnu mere over på elbiler,” siger Jan Lang.
Færre fossilbiler om få år
Bilbasens markedsanalyser viser, at omstillingen til elbiler går endnu hurtigere end de fleste regner med.
“Vi ser nu, at der kommer 250.000-300.000 nye og brugte elbiler på det danske marked om året. Ifølge vores vurderinger når vi én million i Danmark omkring april-maj 2027 - og to millioner ved udgangen af 2031,” siger Jan Lang.

Med en samlet bestand på lidt over 2,9 millioner biler i Danmark i dag, betyder det, at vi begynder at se enden på fossilbilerne om cirka 10 år. Også selv om fossilbiler som Toyota Aygo X, Suzuki Swift og Ford Kuga holder fanen højt lidt endnu.
Fakta: Tre populære fossilbiler
Toyota Aygo X:
Fem-dørs benzinbil i den såkaldte mikroklasse i moderigtigt crossover-look. Til priser fra 158.000 kroner er den blandt billigste biler på det danske marked i en klasse, som de fleste bilmærker har forladt.
Suzuki Swift:
Velkørende og særdeles økonomisk japansk mini med overraskende god plads trods den kompakte størrelse. Har i mange år haft en stor fanskare i Danmark. Priser fra yderst fair 170.000 med meget standardudstyr holder Swift varm.
Ford Kuga PHEV:
Mellemstor SUV-ladehybrid, der tidligere har været Danmarks mest solgte bil i perioden, hvor ladehybrider var den mest populære biltype i Danmark. Indfasning af afgifter har sendt prisen op på 350.000 kr., hvor det er svært at konkurrere med elbiler.







Jeg gad godt se Jans beregninger, der siger en million elbiler senest i maj 2027. Han må jo forvente en langt, langt højere brugtimport end Mobility Denmark, der regner med at vi når millionen 6-7 måneder senere. 2025 ender med en tilgang på ~245.000 elbiler og en bestand på ~545.000.
En lige linje derfra og til millionen i maj 2027 er en tilgang på ~26.800 per måned eller 321.000 per år - markant højere end Jans højeste sats på 300.000 per år. Og hvis han får ret i det, burde de 2 millioner så ikke nås før slut 2031?
I takt med at elbilbestanden stiger, vil tilgangen selvfølgelig falde idet brugtsalget i stigende grad blot vil være at bytte elbiler inden for landets grænser. Men det er stadig et meget kraftigt fald fra en forventet tilgang på 321.000 biler til en gennemsnitlig tilgang på 218.000 over 4 et halvt år fra midt 27 til slut 31.