Japansk mini med store ambitioner

suzuki swift

Fjerde oplag af Suzuki Swift skal være miniklassens bedst udstyrede og mest økonomiske bil til prisen – vi har prøvet den ambitiøse mini.

Suzuki Swift er en bil efter mange danskeres hjerte: Kompakt, velkørende, økonomisk og til at betale, uden at der er fedtet med udstyret. Det har været opskriften på succes siden 2004, hvor Suzuki lancerede Swift som et japansk modstykke til den ikoniske Mini.

Siden er der solgt over ni millioner Swift – heraf 44.000 i Danmark. Nu er bilen klar i fjerde generation. Stadig ikke som elbil, men med traditionel benzinmotor og fem-trins manuel gearkasse. Det lyder måske oldschool, men i en tid, hvor omstillingen til elbiler er kørt ind i udfordringer, kan Swift vise sig at være den rigtige bil til tiden.

”En bil som Swift er mere relevant end nogensinde – der er stadig et kæmpe marked for billige og brændstoføkonomiske benzinbiler i Danmark,” siger John Mogensen, presse- og kommunikationsansvarlig hos den danske Suzuki-importør.

Færre biler i populær klasse

Følger man med i debatten om omstillingen til elbiler, har han en pointe: Mens lande som Danmark, Norge og Holland har omfavnet elbiler, ser det anderledes ud i resten af Europa. Efter et solidt salg af større og dyre elbiler til tech-begejstrede og velbeslåede first movers, er markedet mættet. Der mangler små og prisbillige elbiler, som hr. og fru Europa – og for den sags skyld mange danskere – har råd til.

Basisversionen har nærmest alt i udstyr, men må dog nøjes med stålfælge med plastickapsler som på billedet her.

Udviklingen har fået flere europæiske bilproducenter til at revurdere deres elbils-strategi og genbesøge benzin- og ladehybriderne.

Pris fra 170.000 kr.

Mens flere konkurrenter er fanget på det forkerte ben og har droppet små bilmodeller som VW Up, Skoda Citigo, Toyota Aygo, Ford Ka, Fiat Punto og Nissan Micra, kommer Suzuki med et efterhånden sjældent tilbud: En kompakt mini, der både kører langt på literen, har mængder af udstyr og ikke koster alverden. 170.000 kr. rækker til basisudgaven af Swift, som der ret beset ikke er noget basis over. Tværtimod er listen over standardudstyr alenlang. Vi nævner i flæng automatisk nødbremse, der også genkender bløde trafikanter, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og hastighedsalarm, blind-vinkel advarsel, aktiv vognbaneassistent og LED lygter med automatisk op-og nedblænding.

Komforten er også i top med parkeringssensor bag og bakkamera, nøglefri betjening, infotainmentsystem med 9-tommer skærm med navigation og trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto samt aircondition.

Det kan ingen af konkurrenterne matche til 170.000 kr. Heller ikke det lave benzinforbrug på 22,7 km/l, der både sikrer lav ejerafgift og beskedne driftsomkostninger.

På forkant med skærpede krav

Det er præcis de basale kvaliteter, der gør en bil som Suzuki Swift relevant for de mange danskere – og europæere – der ikke har råd til en elbil til 300.000 kr. Og relevansen bliver kun større, når EU snart skærper sikkerhedskravene yderligere. Fra 7. juli skal alle nye biler, der sælges i EU, have endnu mere avancerede nødbremser og vognbane- og fartassistenter.

Ni tommer skærm med navigation og trådløs Apple Carplay er standard. Rattet kan justeres i alle retninger, mens sæderne har fået bedre sidestøtte.

”De nye sikkerhedskrav gør det endnu dyrere at fremstille de små biler, som mange efterspørger. I løbet af kort tid vil der måske kun være 10 modeller tilbage i klassen,” forudser John Mogensen.

En af dem vil være Suzuki Swift, for den japanske mini er på forkant med de skærpede krav. Og selv om der er mindre og mere prisbillige elbiler på vej, udgør benzinbiler mere end 90 pct. af salget i den populære miniklasse. Det gør en bil som Suzuki Swift til en potentiel bestseller.

”Sidste år solgte vi 1.269 Swift. Med den nye Swift forventer vi at sælge 2.000 biler om året,” siger John Mogensen.

Fra 4 til 3 cylindre

Inden Danmarkspremieren 1. juni havde Hvilkenbil lejlighed til at få et førstehåndsindtryk af fjerde generation Swift på vejene omkring Aarhus.

Platformen er den samme, men alt andet ved bilen er nyt eller forbedret. For eksempel er motoren fortsat en 1,2 liter mild-hybrid, hvor en lille 3-hestes elmotor bidrager til accelerationen for at spare brændstof. Men den har mistet en cylinder, så der nu er tre mod før fire. Amputeringen reducerer det i forvejen lave brændstofforbrug, men tilføjer også lidt mere støj og flere vibrationer. Begge dele dør dog ud, når først motoren kommer op i omdrejninger, og de 82 heste har tilstrækkeligt store overarme til afslappet cruising på motorvejen.

Bagsædet er overraskende rummeligt i betragtning af Swifts beskedne længde på under fire meter.
Avanceret fartpilot

Her imponerer den standardmonterede, adaptive fartpilot i samspillet med vejbaneassistenten. Kombinationen af kamera og radar spiller fint sammen, og placerer Swift blidt midt i sporet uden alt for mange af de ryk i rattet, der kan irritere i andre biler. Samtidig kan du fintune både afstand til forankørende, og hvor hurtigt, bilen skal accelerere, når der opstår huller i trafikken. Her opfører Swift sig som en dyrere bil.

Til gengæld er den meget moderne, når det gælder omfanget af bippende og blinkede advarsler mod alt fra vejstriber, fartgrænser, nye vejskilte og anden trafik. Det er ikke Suzukis skyld, men et resultat af stadig skrappere EU-krav til sikkerhed. Kinesiske biler er endnu værre, men reglerne trænger til en justering. Omfanget af advarsler er efterhånden så massivt, at det kan virke både stressende og forstyrrende for chaufføren i en grad, så man kan komme i tvivl om, hvorvidt det forbedrer eller forværrer sikkerheden.

Flere af advarslerne kan der enten slukkes eller skrues ned for, men det virker omstændeligt og vil næppe tiltale de Suzuki-kunder, der ellers sætter pris på mærkets ’no-bullshit’ attitude.

Motoren har mistet en cylinder. De tre cylindre støjer og vibrerer lidt mere, men reducerer benzinforbruget.
Letløbende letvægter

Ellers gør Swift et overbevisende førstehåndsindtryk. Suzuki er mestre i at lave lette, effektive biler med letløbende mekanik – måske henter de inspiration i koncernens motorcykel-afdeling. Swift vejer under ét ton, men fører sig alligevel frem som en kompetent langtursbil med et moderat støjniveau og komfortabel affjedring. På de små sogneveje er den let og agil, om end ikke helt så sporty som originalen fra 2004. På den måde er Swift vokset med sin fanskare.

Det gælder også kabinen. Som alle os andre lægger Swift sig hele tiden et par centimeter ud i alle retninger. Fint nok, for trods sine fortsat beskedne 386 cm er der faktisk plads til fire voksne og 265 liter bagage i Swift.

15.000 kr. for endnu mere udstyr

Tager du det omfattende standardudstyr med i regnestykket, ligner Swift ganske enkelt det, mange danske bilkøbere sætter pris på – et godt tilbud.

Bagagerummet er så dybt, at her er plads til 265 liter bagage.

Vil du have endnu mere udstyr, kan du for 15.000 kr. rykke op i Advance. Her får du detaljer som 16-tommer alufælge, læderrat, sorttonede bagruder og sædevarme foran. Yderligere 15.000 kr., altså 200.000 kr., bringer dig op i topmodellen Desire, der fuldender listen over udstyr med klimaautomatik, foldbare sidespejle med blinklys og alufælge med sort og krom finish.

I løbet af sommeren vender Hvilkenbil tilbage med en egentlig test af Suzuki Swift.

Fakta: Suzuki Swift 2024

Længde/bredde/højde: 386/174/150 cm
Akselafstand: 245 cm
Egenvægt: 994 kg, anhængervægt: 1.000 kg
Bagagerum: 265/980 liter
Motor: 82 hk/110 Nm
Forbrug: 22,7 km/l

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here