Tysk pres på EU for at udskyde 2035-kravet om udfasning af fossilbiler, er “absurd” og vil kun øge Kinas forspring, siger to europæiske bilchefer.
“At sætte 2035 på pause er bare en dårlig, dårlig idé. Jeg har ikke andre ord for det,” siger Michael Lohscheller, chef for det kinesisk-ejede elbilmærke Polestar.
Ordene falder i et interview med den britiske avis The Guardian om især tysk bilindustris pres på EU Kommissionen for at udskyde det planlagte krav om, at ingen nye biler må udlede CO2 fra 2035.
Senest har den tyske kansler Friedrich Merz meldt sin fulde opbakning til de dele af europæisk bilindustri, der fortsat mener, at de ikke kan omstille til elbiler i løbet af de næste 10 år. Som Merz mener sammenslutningen af europæiske bilproducenter ACEA, at det derfor også efter 2035 skal være tilladt at sælge hybridbiler og biler med forbrændingsmotorer, der kører på mere miljøvenlige brændstoffer.
Ingen logik i at bremse op
Men det er en farlig vej at gå, mener Lohscheller. Det samme mener hans chef-kollega hos Volvo, Håkan Samuelsson, som Guardian også har talt med. Volvo er ejet af samme kinesiske Geely-koncern, der ejer Polestar.
“Jeg kan ikke se logikken i at bremse op,” siger Samuelsson om ønsket om at udskyde omstillingen til elbiler. Volvos 74-årige chef sammenligner det med tidligere modstand mod krav som sikkerhedsseler og katalysatorer, der fjerner giftstoffer fra udstødningen.
“Hvis det ikke havde været et lovkrav, ville 30 procent af vores biler stadig ikke have sikkerhedsseler. Og hvis du tager omkostningerne med i regnestykket, ville vi formentlig slet ikke have biler med katalysatorer, med mindre det var et lovkrav,” forklarer Håkan Samuelsson til Guardian.
Kineserne venter ikke på EU
Som Lohscheller mener Volvo-chefen, at det er en rigtig dårlig idé at udskyde 2035-kravene: Det vil kun gavne kineserne.
“Kineserne vil bygge fabrikker i Ungarn, Slovakiet og Rumænien - markeder med lave omkostninger. Jeg tror ikke, det er muligt at holde dem ude af EU med told,” siger Håkan Samuelsson.
Samme pointe har Polestars Michael Lohscheller:
“Hvis Europa ikke tager føringen i denne omstilling, kan vi være sikre på, at andre lande vil gøre det for os. Kineserne vil ikke stoppe, de vil tage over.”
Vil koste mange jobs
Ifølge Lohscheller vil en udskydelse af 2035-kravene være så stor en fordel for kinesiske bilproducenter, at det bogstaveligt talt vil koste flere hundrede tusinde arbejdspladser i en europæisk bilindustri, der måske vinder lidt på den korte bane, men bliver fuldstændig overhalet på den lange bane. Det er “absurd”, mener han.
Netop Lohscheller har mere indsigt end de fleste i de oprindelige tanker bag EU’s 2035-krav, der skulle give europæisk bilindustri god tid til at omstille til at udfase fossilbiler. Som daværende CEO for Opel deltog Lohscheller i de oprindelige forhandlinger med EU, der i 2022 førte til vedtagelsen af kravet om at udfase fossilmotorer fra 2035.
Kræver nyt mindset
At store dele af europæisk bilindustri nu - blot tre år efter vedtagelsen og fortsat med 10 år til deadline - beder om udsættelse, understreger bare det underliggende problem, forklarer Michael Lohscheller: Særligt i Tyskland bliver man nødt til at lære og omstille sig langt hurtigere, end man gør i dag.
“Det er et mindset, en attitude. Jeg var i Kina og Korea i sidste uge, og kom hjem til Tyskland, mit fædreland. Det er så indlysende, at i Tyskland ønsker alle at forsvare fortiden, de vil ikke forandre noget, bare forsvare, hvad de allerede har. Jeg kan sige det med autoritet, for jeg er tysker. I Kina og USA spørger de, hvad er den næste idé, hvad er det næste projekt, hvad er det næste firma, vi forsøger os med? Det er en kæmpe forskel. En fuldstændig anderledes tankegang,” forklarer Lohscheller.
Beslutning på vej
At bekymringen for, at en udskydelse af EU's 2035-krav og dermed omstillingen til elbiler især vil gavne Kina, kommer fra de europæiske chefer for to kinesisk-ejede bilproducenter, er en 'nyhed i nyheden'. På den ene side giver det Samuelssons og Lohschellers advarsel ekstra vægt. På den anden side må der sidde nogle personer i Kina og fundere over, hvor deres medarbejderes loyalitet ligger.
Det skal blive spændende at se, hvordan diskussionen fortsætter.
EU Kommissionen forventes at fremlægge reviderede 2035-krav den 10. december. Ifølge flere medier vil EU efterkomme især tysk bilindustris ønske om at udskyde udfasningen af fossilbiler.






