Gamechanger: VW fremstiller nu egne batterier til elbiler

vw batterifabrik

VW har åbnet sin første PowerCo giga-batterifabrik i Salzgitter. Fabrikken skal levere batterier til 500.000 elbiler om året og mindske afhængigheden af Kina.

Midt i snakken om, at EU alligevel vil tillade (nogle få) fossilbiler efter 2035, accelererer omstillingen til elbiler faktisk i Europa.

I dag har VW officielt åbnet sin første PowerCo giga-batterifabrik i Salzgitter. Her skal VW fremstille 250.000 unified cells-batterier om året. Batterierne skal især bruges i VW-koncernens nye familie af kompakte Urban Electric elbiler, VW ID. Polo og ID. Cross, Cupra Raval og Skoda Epiq.

Det første PowerCo Unified Cell batteri er baseret på den kendte NMC-teknologi (nikkel metal kobolt) og bliver et af de mest kraftfulde batterier i klassen for kompakte elbiler. 

Flere forskellige batterityper

Energitætheden er omkring 10 procent højere end normalt. Batteriet indgår som en del af bilen i VW’s nye “celle-til-pakke” batterisystem, der forbedrer rækkevidde, effektivitet og ydeevne. Rækkevidden bliver op til 450 km, og lynladning fra 10-80 procent sker på 23 minutter.

Unified Cell-batteriet er standardiseret, så det kan bruges på tværs af alle mærker og regioner og med forskellige batterikemier - fra litium jern fosfat (LFP) til nikkel mangan kobolt (NMC) og faststof (solid state).

Stærkt signal - Europa er med

"PowerCo Gigafactory i Salzgitter sender et stærkt teknologisk signal til Europa. Vi er den første europæiske bilproducent, der etablerer vores egen udvikling og produktion af battericeller. Dette skridt styrker vores position og uafhængighed i den globale konkurrence," siger chef for VW-koncernen Oliver Blume.

Man forstår stoltheden, for VW er de første i Europa, der selv fremstiller batterier helt ned til selve battericellerne. Franske konkurrenter som Renault, Citroën og Peugeot vil dog nok mene, at de allerede bygger deres egne batterier i Europa. Det sker dog ved hjælp af eksterne leverandører af selve battericellerne, som så samles på fabrikker i Frankrig.

Det er dog utvivlsomt et stærkt signal, som VW sender med sin første PowerCo batterifabrik. 

Sammen med andre europæiske bilmærker beviser VW, at man godt kan konkurrere med Kina på batteriteknologi, som kineserne ellers har siddet tungt på. Og at det kan lade sig gøre på den europæiske hjemmebane, der ellers har ry for at være langsom og omkostningstung.

Videre til Spanien og Canada

VW’s mål er at gøre Salzgitter til Europas førende battericenter.  I første omgang skal fabrikken fremstille 20 GWh batterier om året. På sigt kan produktionen fordobles. Erfaringerne fra PowerCo Salzburg skal overføres til nye PowerCo-batterifabrikker i Valencia i Spanien og i Canada. VW kommer altså til at gøre PowerCo global, så der aldrig er langt til nærmeste batterileverandør til alle mærkerne i VW koncernen.

PowerCos batteri er standardiseret, så det både kan være et LFP, NMC eller solid state batteri.

Inden for Volkswagen-koncernen forventes PowerCo at dække omkring 50 procent af efterspørgslen efter Unified Cells, mens den anden halvdel leveres af eksterne leverandører. 

Mindre klimabelastning

Gigafactory Salzgitter sætter også nye standarder for, hvor meget man kan reducere klimabelastningen ved produktion af battericeller.

Produktionen kører udelukkende med vedvarende energi fra vind og sol. Det gælder også de meget energikrævende rengørings- og tørrerum, der normalt drives af fossile brændstoffer til dette formål. 

I alt udleder Salzgitter Gigafactory op til 115.000 tons mindre CO2 årligt end sammenlignelige, konventionelle fabrikker. Dermed er VW’s PowerCo-batterier med til at reducere elbilers CO2-aftryk endnu mere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here