Beslutningen er endnu ikke taget, men den kompakte crossover VW Taigun kan blive en trendsætter som den første SUV i mikroklassen. Hvis VW tør sætte den i produktion.
VW tæller knapper: Skal den lille banebryder af en crossover, VW Taigun, sættes i produktion?
Den tyske bilfabrik har grublet over Taigun’s skæbne siden den blot 386 cm lange mikro-SUV blev afsløret som designkoncept sidste år. Lige siden har publikum udtrykt deres udelte begejstring og ønske om, at bilen sættes i produktion, men VW er ikke just kendt for at søsætte nye bilmodeller før konkurrenterne. En vis forsigtig konservatisme hersker i Wolfsburg, men denne gang har VW måske udtænkt lidt af et guldæg: VW Taigun er nemlig baseret på teknikken fra VW Up, der har vist sig at være et kolossalt hit for VW. Samtidig er kompakte crossover-biler eller mini-SUV’ere som Taigun er repræsentant for, den hurtigst voksende bilklasse i verden i dag. Alt tyder altså på, at VW Taigun er den helt rigtige cocktail.
Taigun er da også kommet lidt tættere på at komme i produktion. I disse dage har tyske motorjournalister således haft lejlighed til at prøvekøre en prototype af bilen. På den måde kan VW få et kvalificeret bud på, hvordan Taigun vil blive modtaget.
Mere plads og flere kræfter
At dømme efter de tyske journalister er der ikke noget at være nervøs for: De kalder VW Taigun for en ”fiffig” bil, der ikke blot har et vellykket og enkelt design, men også byder på den ekstra plads, der gør den til et praktisk alternativ til den populære VW Up. Taigun har 5 cm længere akselafstand end Up, og de kommer alle bagsædepassagererne til gode. Samtidig er Taigun sjov at køre, fordi VW har monteret en turbo på den 3-cylindrede Up-motor. Det løfter ydelsenfra 60 til hele 110 hk, der har let spil i den blot ét ton tunge mikro-SUV. Alligevel er Taigun særdeles beskeden med et snitforbrug på lige over 21 km/l.
Eller sagt på en anden måde: VW Taigun kombinerer tidens hang til kompakte softroadere med lavt forbrug og stilrent design til priser, der forventes at ligge lidt under de 175.000 kr. som de lidt større rivaler Peugeot 2008 og Renault Captur koster fra. Så hvad venter VW på? Nok ikke så meget andet end endnu mere af den opmærksomhed som VW Taigun får i artiklen her. VW har allerede tilkendegivet, at Taigun kan sættes i serieproduktion i slutningen af 2015. Skal det løfte holdes, giver VW formentlig grønt lys til Taigun allerede i år.
Læs mere: VW Taigun er Up-ejernes næste bil