Trods avanceret kulfiberkarrosseri og 170 hk kan den elektriske BMW i3 sælges for 286.000 kr. i Danmark – men den kommer først til maj.
Elbilen BMW i3 bliver blandt de billigste ”bimmere” i det danske BMW-program, når den får premiere herhjemme i maj næste år. Godt hjulpet af den danske afgiftsfritagelse for elbiler, kan prisen nemlig holdes ned på 286.000 kr. inkl. levering. Det skriver fdm.dk. Kun de mindste udgaver af 1-serien vil være nogle få tusinde kroner billigere end i3.
Havde BMW i3 ikke været eldrevet ville prisen formentlig have rundet 700.000 kr. BMW i3 er nemlig en revolutionerende og avanceret nyhed fra den tyske bilfabrik. Hidtil har BMW markedsført sig på klassiske bildyder som køreglæde og sportslige præstationer, med i3 kombinerer tyskerne ”freude am fahren” med bæredygtighed: Trods miljøvenlig eldrift bevarer i3 baghjulstrækket og de potente præstationer: Elmotoren yder nemlig hele 170 hk og det sender den fire meter lange i3 fra 0 til 100 km/t på 7,2 sekunder. Alligevel hævder BMW, at i3 vil have en ”realistisk” rækkevidde på mellem 130 og 160 km. Under optimale betingelser kan rækkevidden nå 190 km.
Når BMW i3 er så hurtig, skyldes det ikke mindst, at den også bliver verdens første seriefremstillede bil med karrosseri af kulfiber. Ifølge BMW barberer det enormt stærke men også kostbare materiale nemlig 300 kg. af vægten. Et chassis i aluminium er også med til at holde i3’s vægt nede på 1.270 kg – eller omtrent 300 mindre end lignende elbiler.
Også på andre områder bryder i3 med sejlivede BMW-traditioner: Designet har ingen lighed med traditionelle BMW-modeller – selv det kendte ”knæk” ved bagruden er væk. Baghjulstrækket er ganske vist bevaret, men med motoren placeret under gulvet i bagagerummet giver BMW køb på mærkets 50-50 vægtfordeling, der ofte nævnes som BMWs garant for de gode, velafbalancerede køreegenskaber.
Men BMW har også helt nye kunder i kikkerten med mærkets første elbil. BMW i3 blev simultan-præsenteret i London, New York og Beijing og det var ingen tilfældighed: Ifølge BMW henvender i3 sig nemlig især til indbyggere i klodens største megabyer, hvor man ikke nødvendigvis ejer sin bil og endnu sjældnere har behov for at køre særligt langt, endsige forlade byen. Omvendt ser BMW et marked for premium-elbiler – også selvom kunderne blot lejer deres BMW i3 end ejer den i fællesskab med andre i delebilsordninger.
BMWs sats på elbiler syv år undervejs
Under alle omstændigheder er i3 første resultat af en enorm satsning, som fabrikken begyndte på i 2007, hvor elbils-projektet blev søsat. Når i3 – sammen med hybridsportsvogn i8 – lanceres over det meste af verden i de kommende måneder, får BMW under alle omstændigheder et forspring sammenlignet med ærkerivalerne Audi og Mercedes, der er ikke er helt så langt med elbiler endnu.
Eller som salgsdirektør Ian Robertson sagde under afsløringen i London: ”Dette er en af de vigtigste lanceringer i BMWs 90-årige historie – i3 bliver en gamechanger.”
Om satsningen ender med gevinst for BMW er svært at spå om. På den ene side bliver BMW i3 kun en smule dyrere end elbilen Nissan Leaf, der dog er lidt større. Men en anden rival som Renaults kompakte Zoe er væsentlig billigere til 170.000 kr – til trods for, at Zoe endda har en længere rækkevidde på 210 km.
Spørgsmålet er, om BMW i3 kan blive elbilernes svar på VWs lille Up: Et pletskud, der kan blive et reelt gennembrud for elbilen. Eller måske snarere ender som Up’s ”forfader” – den avancerede, men kostbare VW Lupo 3L, der var en pionér inden for brændstoføkonomi, men også var for dyr for flertallet af bilkøberne.