Japanske Toyota er bedst til at tjene penge, mens Fords europæiske gren sender over 6.300 kr. med ud af fabriksporten pr. bil.
Den japanske bilproducent Toyota er bedst til at tjene penge blandt de masseproducerende bilmærker – altså ikke-luksusmærkerne. Toyota havde i første halvår 2013 en indtjening på 1.801 euro per bil før skatter og afgifter. (1 euro = ca 7,5 kr.) Det er cirka tre gange så meget som konkurrenterne General Motors og Volkswagen, der tjener henholdsvis 604 og 629 euro pr. bil. Det skriver epn.dk.
Tallene kommer fra en ny undersøgelse, som er gennemført på universitetet i Duisburg med professor Ferdinand Dudenhöffer ved rattet. Toyotas fremgang fra 707 euro i 2012 er ifølge Ferdinand Dudenhöffer bemærkelsesværdig, da det japanske mærke i de senere år har været nødt til at kalde biler tilbage til kontrol i millionvis. Blandt andet for en mulig airbagfejl.
Ifølge professoren er den pæne indtjening udtryk for, at Toyota er tilbage ved fordums styrke. Samtidig understreger han, at mærket også har profiteret af den lavere kurs på japanske yen.
Opel har halveret tab
Tysklands største bilproducent, Volkswagen, har i 2013 kun tjent 629 euro per bil mod 751 i 2012. Det placerer VW som nummer ni på listen, og Volkswagen er fx blevet overhalet af de koreanske mærker Hyundai og Kia. Det understreges dog, at Volkswagens produktion i Kina ikke indgår i undersøgelsen.
Dudenhöffer peger også på, at mærker som Fiat, Peugeot, Citroën og Opel har været i stand til at begrænse deres tab.
Således tabte Opel – og den britiske aflægger Vauxhall – i fjor 834 euro pr. bil. I første halvdel af 2013 er tabet begrænset til 414 euro. Til gengæld taber Fords europæiske gren 843 euro per bil.
Blandt luksusmærker er indtjeningen pr. bil langt højere end for de masseproducerede biler. Porsche topper listen med 16.590 euro (cirka 124.000 kroner) i indtjening pr. bil – lige foran Ferrari, der ’kun’ tjener 15.000 euro pr. bil.
Fakta: Så meget tjener bilfabrikkerne pr .bil:
- Toyota: 1.801 euro
- Hyundai: 1.027 euro
- Kia: 911 euro
- Nissan: 861 euro
- Honda: 785 euro
- Chrysler: 768 euro
- Ford: 717 euro
- Skoda: 671 euro
- Volkswagen: 629 euro
- General Motors: 604 euro
Kilde: Universität Duisburg-Essen, CAR Center