Luksus el-bil enTesla Model S springer skalaen i amerikansk crashtest. Manglen på en traditionel motor i fronten giver en sikkerheds-fordel.
Teslas Model S har i en ny crashtest hos det uafhængige ’National Highway Traffic Safety Administration’ (NHTSA) scoret hidtil højeste karakter – 5 stjerner. Det er den maksimale karakter, en bil kan opnå, men faktisk opnåede Tesla Model S hele 5,4 stjerner, viser de bagvedliggende testresultater.
Samtidig opnåede bilen fra den californiske producent 5 stjerner i samtlige fire underkategorier. (Kollision fra front, side, bag og rulning om på taget). Kun én procent af de biler, der testes hos NHTSA gør rent bord, skriver Tesla Motors i en pressemeddelelse.
Dermed klarer den knap fem meter lange og to meter brede Tesla Model S sig bedre i crashtesten end endnu større køretøjer som minibusser og SUV’er.
En af grundene til det flotte resultat i testen er en meget lang deformationszone, der kan absorbere kraften fra kollisionen. En lang deformationszone er mulig, fordi Tesla Model S ikke som de fleste andre biler har en tung benzin- eller dieselmotor liggende under fronthjelmen.
Batterier giver lavt tyngdepunkt
El-bilen, der har præstationer, som sætter Mercedes CLS AMG, BMW M5 og Porsche Panamera GTS til vægs, er også nærmest umulig at provokere til rulle rundt på taget. Det skyldes, at bilens lithium-ion-batterier er monteret dybt i bilen, hvilket giver et lavt tyngdepunkt.
Som et kuriosum oplyser Tesla i sin pressemeddelelse, at Model S faktisk er så solidt bygget, at den i en test af taget på et andet testcenter ødelagde testmaskinen ved et tryk på lige over 4 G. Det betyder, at taget er så stærkt, at man kan stable fire Tesla Model S oven på en femte, uden at taget bryder sammen.
Tesla Model S fås med to batteristørrelser: 60 kWh, der giver en officiel rækkevidde på 380 kilometer og 85 kWh med en officiel rækkevidde på 480 kilometer. Billigste version koster cirka 570.000 kroner – på trods af, at Tesla Model S som elbil er fritaget for registreringsafgift.
Med crashtest-resultatet understreger Tesla endnu en gang, at den californiske opkomling har lavet en bil ud over det sædvanlige. Ikke mindst sammenlignet med de veletablerede bilmærkers elbiler, der har væsentligt kortere rækkevidde og mere almindelige crashtest-resultater.