Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om ”fire-banden” Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia og VW Golf, der er teknisk identiske, men bejler til forskellige bilkøbere.
Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia eller VW Golf – hvilken af de fire populære biler skal du vælge?
Jeg spørger, fordi de teknisk set er ens: Samme motorer, samme gearkasser, samme hjulophæng bygget op på samme ”bund”- den såkaldte MQB-platform – der danner grundlag for dusinvis af biler i den store VW-familie. På den måde sparer VW-koncernen milliarder af kroner i udviklingsomkostninger og kan hurtigt og billigt lade modellerne ”knopskyde” i et væld af varianter fra højloftede familiecontainere til lavstammede cabriolet’er.
Et oplagt eksempel er to varme nyheder på den aktuelle biludstilling i Frankfurt: Den høje, kvadratiske, praktiske VW Golf Sportsvan overfor den lave, velformede topløse skønhed Audi A3 Cabriolet. Større modsætninger findes næppe, men teknisk er bilerne ens, bygget på samme MQB-bund.
Men tilbage til det mere jordnære firkløver Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia og VW Golf. Det er fire fremragende biler, der sælger godt herhjemme, men når de nu er så ens, hvilken skal du som bilkøber så vælge?
Det er et oplagt spørgsmål. Og da vi her på hvilkenbil.dk har testet alle fire aftapninger af den fælles VW teknik, tør vi også godt give et svar. Eller måske snarere fire svar – mere om det om lidt.
Efter at have kørt A3, Leon, Octavia og Golf står én ting lysende klart: VW-gruppen kan ikke have gjort noget for at fremelske forskellige køreegenskaber. De fire fætter-biler kører forbløffende ens – ja nærmest 100 pct. identisk.
Så hvis du tror, at den dyre Audi A3 styrer mere præcist eller fjedrer mere komfortabelt end den billige Skoda Octavia, må du tro om igen. Forskellighederne begrænser sig til lidt bedre lyddæmpning i Audi A3 – ellers er der hvad angår køreoplevelse tale om fire kloner af samme bil.
Forskellene handler i stedet om design, indretning, finish og ikke mindst image. Og her sker der til gengæld ting og sager i familien: Audi A3 er den distingverede gentleman i det underspillede, men elegante antræk, Seat Leon den ungdommelige sportsmand, Skoda Octavia det snusfornuftige familiemenneske, mens VW Golf 7 nok en gang lykkes med at svæve sådan lidt over vandene med sin appel til mange typer og indkomstgrupper på én gang.
Karakterforskellene kommer især til udtryk inde i bilerne: Audi A3 har firkløverets mindste kabine, men den er skræddersyet til fire og byder ubetinget på den lækreste kvalitetsoplevelse. Seat Leon virker anderledes uhøjtidelig – nogle kalder den fersk, men der er noget ærligt og ungdommeligt over kabinen, der både er rummelig og fri for unødvendige dikkedarer. Rummelig får en helt ny betydning i Skoda Octavia, der med sit gæstfrie bagsæde og enorme bagagerum er familiens valg. Og din bankrådgivers, for Octavia er både firkløverets største og billigste medlem. Og så er der Golf, klassens ”Godfather”, der endnu en gang sætter en tårnhøj standard, når det gælder pladsudnyttelse og oplevet kvalitet. Ingen overraskelser her, og det er både Golf’ens velsignelse og forbandelse. Men selv om den måske virker lidt vel konservativ her i 7. oplag, er det netop manglen på eksperimenter, der fortsat sikrer Golf ikon-status.
Ja ja, men hvilken skal jeg så vælge, spørger du sikkert utålmodigt? Det sikre svar er, at det kommer an på, hvem du er: Den velbeslåede feinschmecker vælger Audi A3, den unge bilentusiast snupper en Seat Leon og styler den med store fælge og sænket undervogn, Skoda Octavia er familiens bedste ven og er du typen, der bare vil have den ægte vare, er og bliver Golf den – nå ja – eneste Golf. På den måde har VW-koncernen løst opgaven perfekt: Skabt fire teknisk identiske biler, der nedbringer omkostninger, øger profitten, men faktisk ikke spænder ben for hinanden. Det er godt gået og en af de afgørende grunde til, at VW-koncernen oplever succes og vækst.
Så betyder det nok mindre for VW, at jeg som bilentusiast er lidt skuffet over, at der kun er forskel på indpakningen af de fire biler. ”Sjælen” er den samme, og jeg savner et reelt valg i køreoplevelse.
Men – og nu kommer vi til den længe ventede, stærkt subjektive pointe – jeg har selvfølgelig en svag favorit: Af de fire søstre har jeg respekt for Golfs ”alleskönner” kvaliteter, er fascineret af A3’s fuldfede finish og dybt imponeret over Octavias tårnhøje ”værdi og plads for pengene” koncept. For langt de fleste danske bilkøbere, er Octavia utvivlsomt det bedste valg. Personligt har jeg dog en svaghed for VW-koncernens spanske skønhed, Leon. Med sin lækre mekanik – vælg den med 140 hestes turbobenziner og Style-udstyr – velfungerende førerplads og særdeles rummelige kabine pakket ind i et velskabt design til firkløverets næst laveste pris, er Leon efter min mening bilen, der bedst samler kvaliteterne fra fire særdeles vellykkede biler i én og samme pakke.
Læs alle fire tests her:
Audi A3 er Golf-klassens diskrete duks
Seat Leon er Golf-familiens vindertype
Hej Jens.
Det er altid en fornøjelse at læse dine biltests. Ikke mindst tror jeg , fordi jeg fornemmer at dine værdier og opfattelse af en bil er meget sammenfaldende med de egenskaber ved en bil, som jeg selv tillægger vægt.
Glæder mig hver gang til at læse om nye biler på din side.
Med venlig hilsen
Peter Jarly
Hej Peter
Tak for de pæne ord. Der er flere biltests på vej!
MVH Jens
Spændende sammenligninger. Har dog et par spørgsmål:
Hvis Skoda Octavia er Skoda’s svar på Audi A3, Hvad er så Skodas svar på A4? Superb er jo den der skal svare til A6, så vidt jeg kan læse.
Og er Octavia ikke klart større (længere) end Audi A3? Og har den ikke et klart større bagagerum?
Hej Iver
Skoda Octavia er baseret på nøjagtig samme teknik som Audi A3 (platform, hjulophæng, motorer og gearkasser). Platformen (og dermed akselafstanden) er dog forlænget, idet Skoda sædvanligvis placerer sig en halv klasse over de direkte konkurrenter. Det er også forklaringen på, at Skoda Superb rent teknisk er en let forlænget Passat. Dermed er den snarere end konkurrent til Audi A4 end A6 – omend den har størrelsen til at konkurrere med Audi A6. Alle Audis modeller fra A4 og op har dog langt flere selvstændige “Audi-komponenter” end f.eks. Superb og Passat, der teknisk er ganske ens.
Skoda har faktisk ingen modeller, der er baseret på samme teknik som en Audi A6.
Det blev (bogstaveligt talt) et noget teknisk svar, men jeg håber, det svarer på dine spørgsmål.
MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk