Kinesiske Qoros er den første Kina-bil, der slipper helskindet fra mødet med muren i den skrappe Euro NCAP crashtest. Kia Carens scorer også alle fem stjerner.
Indtil nu har det været bilindustriens svar på Hollywoods splatterfilm, når biler fremstillet i Kina er blevet crashtestet. Den ene Kina-bil efter den anden er kollapset på uhyggelig vis og udsat crashtest-dukkerne for belastninger, der ville resultere i død og lemlæstelse i virkelige sammenstød. Crashtests har mere end noget andet udstillet, hvor langt kineserne reelt har været fra at køre lige op med etablerede europæiske, japanske, amerikanske og koreanske bilmærker. Med andre ord har de etablerede fabrikker ikke haft grund til at frygte konkurrencen fra Kina – kvaliteten og sikkerheden har simpelthen været for ringe.
Men med Euro NCAPs crashtest af Qoros føres der for første gang bevis for, at en Kina-bil kan være lige så sikker som andre, moderne biler. Qoros scorer ikke blot alle fem stjerner, men klarer sig faktisk en smule bedre end en anerkendt og populær europæisk bil som Skoda Octavia. Tjekken opnår en samlet score på 87 pct, mens Qoros rykker forbi med særdeles respektable 88 pct. Kun beskyttelsen af fodgængeren er middelmådig, ellers er kinesiske Qoros solid og med sikkerheds-systemer, der alle virker efter hensigten.
Qoros er endda blandt de mindre kinesiske bilfabrikker. Til gengæld satser fabrikken entydigt på kvalitet og her er der en europæisk forbindelse: Flere af Qoros’ topfolk er nemlig headhuntet hos europæiske konkurrenter. Kineserne har bl.a. hentet Mark Bates, manden der gjorde Saab til den første producent der opnåede topkarakter i den vanskelige sidekollisionstest.
”Vi har heller aldrig opfattet Qoros som et kinesisk projekt”, har Andy Piper fra Qoros tidligere forklaret:
Euro NCAP-testen er afgørende for Qoros’ fremtid: Et nytmærke får ikke en ekstra chance – et dårligt testresultat hænger ved,” forklarer han.
Den danske sikkerheds-ekspert Leif Nielsen fra forbrugersitet sikkerbil.dk kalder resultatet historisk:
”Qoros’ resultat er på et niveau næppe andre end fabrikken selv ville have forventet. Hvis produktionskvaliteten også på andre områder er i orden, kan biler fra Kina blive en ny medspiller fra Asien,” vurderer han.
Solidt resultat for Kias familiebus
Trods det overbevisende resultat kommer den sikre Kina-bil ikke til Europa foreløbig. Det gør derimod 3. generation af Kia Carens. Og hvor tidligere udgaver af den koreanske familiebus ikke har været det sikreste sted at opholde sig for far, mor og børn, har Kia fået styr på sikkerheden: 5 stjerner og en samlet score på 83 pct. er godkendt – ikke mindst når man tænker på, at Kia Carens formentlig bliver blandt de billigste MPV-typer, når den kommer til Danmark i november.
Læs sikkerbil.dk’s vurdering af Qoros og Kia Carens her.