Bedre plads og finish pakket ind i et skarpere design. Det er opskriften på fortsat succes for 2. generation af Nissan Qashqai, der rammer Danmark i foråret.
Nissan løfter endelig sløret for 2. generation af den mellemstore crossover Qashqai. Det skete torsdag på et stort pressemøde i London. Her så de fremmødte journalister en Nissan Qashqai, der bygger videre på nuværende models designformel, men dog i et design, der bogstaveligt talt er skærpet, bl.a. med en mere markant front og kileform. Nissan Qashqai bliver også en smule længere og bredere. Sammen med et lavere karrosseri giver det et mere dynamisk og bredskuldret look, der vil stå sig godt i konkurrencen med rivaler som Honda CR-V, Mazda CX-5 og Toyota RAV4.
Den største forandring finder vi dog inden døre. 2. generation af Nissan Qashqai bliver nemlig mere rummelig – og det lyder lovende, for især bagsædepladsen er beskeden i den nuværende model. Samtidig har materialer og finish fået et løft med flere dele i blød plastic, så Qashqai kan måle sig med de bedste i klassen, hvad angår den oplevede kvalitet. På ét punkt bliver der dog mindre plads i Qashqai: Den 7-personers udgave udgår, så Qashqai fremover altid vil være 5-personers. Ønsker man en tredje sæderække fås det i den lidt større X-trail, der også er på vej i en ny udgave.
Teknisk er Nissan Qashqai opdateret med 7-tommers touchscreen i midterkonsollen med indbygget navigation, ligesom moderne sikkerhedssystemer som automatisk nedbremsning i bykørsel og parkeringshjælp bliver en del af pakken.
Deler teknik med Renault
Den nye Nissan Qashqai bliver den første model på Nissan-Renault alliancens fælles Common Alliance Platform, der frem mod 2020 skal være fundamentet for 3 Nissan og 11 Renault-modeller.
Motorerne kommer da også fra Nissans franske forlovede: Dels en nyudviklet og hårdtpumpet benzinmotor, der trods en beskeden slagvolume på 1,2 liter yder 115 hk. Derudover bliver der 2 dieselmotorer at vælge imellem – nemlig Renaults fine 1,5 liter med 110 hk og den spurtstærke 1,6er med 130 hk. Sidstnævnte kan leveres med trinløst automatgear, mens firehjulstræk formentlig bliver tilkøbsmulighed på begge dieseler.
Nissans nye Qashqai kommer til Danmark i løbet af foråret 2014. Både hos os og i resten af verden står der meget på spil, for den højbenede crossover er nok den vigtigste model for den japanske bilfabrik.
Den første Qashqai er solgt i over 2 millioner eksemplarer og reddede nærmest ene bil Nissan fra en dyb salgskrise for få år siden. Qashqai afløste nemlig den langt mere traditionelle Primera-sedan, der slet ikke solgte nok. I stedet satsede Nissan på, at f.eks. firmafolket var klar på at skifte den traditionelle sælgersedan ud med et mere eventyrlystent ”gadekryds” mellem SUV og stationcar. Ikke mange andre troede for alvor på idéen, og derfor fik Nissan stort set markedet for sig selv. Heldigvis for Nissan ramte Qashqai forbrugerne lige dér, hvor tegnebogen sidder. Siden har Nissan med succes satset på nicheprægede biler i selvsikkert design som f.eks. den frække Nissan Juke.
Læs – og se – her, at den nye Qashqai dog ikke blev nær så radikalt designet, som Nissans chef for produktplanlægning, Andy Palmer, lovede tidligere i år: Næste Nissan Qashqai får vovet design