Mary Barra, GM’s nye topchef, er i Rüsselsheim for at understrege sin opbakning til tabsgivende Opel – og hun har flere penge med.
Signalværdien er ikke til at tage fejl af: Når Mary Barra tager til Opels hovedkvarter i Rüsselsheim på sin første officielle rejse som General Motors’ nye topchef, handler det om at vise fuld opbakning til det tyske datterselskab. Med besøget i Tyskland viser Mary Barra, at tyskerne ikke har grund til at være nervøse: Pengene vil fortsat flyde over Atlanten – også selv om der fortsat er hul i Opels pengetank: I 2012 kom Opel ud med et underskud på 10 mia. danske kroner og firmaet bløder stadig – alene i tredje kvartal i 2013 satte Opel over én mia. danske kroner til. Årsresultatet for 2014 forventes i februar, og det bliver helt sikkert også skrevet med røde tal.
Alligevel er der trøst at hente hos Barra.
Det er ikke nogen tilfældighed, at jeg valgte at komme til Tyskland. Jeg synes det er vigtigt at jeg personligt understreger mit engagement i Opel som en vital del af vores koncern,” sagde Mary Barra på et pressemøde i Rüsselsheim.
Hun havde endda penge med til sit tabsgivende tyske datterselskab. Frem mod 2016 vil GM investere hele 30 mia. kroner i Opel, der skal resultere i 23 nye modeller og 13 nye motorer. Godt nyt for Opel, der har et af de ældste model line-ups i europæisk og især har langt færre moderne motorer at vælge imellem end f.eks. VW-gruppen.
Mary Barra benyttede lejligheden til igen at understrege det, hun er kendt og beundret for i GM: At pengene skal bruges på at fokusere på kundernes behov ved at skabe innovative og kvalitetsprægede biler, som forbrugerne faktisk har lyst til at købe. Kun på den måde kan Opel komme ud af krisen.
Alt tyder på, at Barra’s og GM’s opbakning til Opel er ærligt ment: Udover lysten til fortsat at investere i Opel, har GM for nylig besluttet at trække sit discountmærke Chevrolet ud af Europa med udgangen af 2015. Chevrolet laver billigudgaver af Opel-modeller som Corsa og Astra i Sydkorea, og selv om salget har været relativt beskedent, har Chevrolet hugget kunder fra netop Opel. Dén interne konkurrence slipper Opel snart for. Sammen med en tiltrængt opgradering af især Opels aldrende motorprogram kan det være med til at vende udviklingen for Opel.
En anden bliver en øget satsning på mindre modeller som eksempelvis den lille Adam. Med Fiat 500 som forbillede skal Adam knopskyde til en mindre familie af minibiler, der vil trække nye og yngre kunder i Opel-butikkerne over alt i Europa.
Læs mere:
Endelig løsner Generalen slipset