Kinesiske Dongfeng og den franske stat investerer 12 mia. kr. i Peugeot-Citroën koncernen og overtager 28 pct. af aktierne. Dermed slipper Peugeot-familien kontrollen.
Krisen på det europæiske hjemmemarked har været så hård ved den franske PSA-koncern (Peugeot og Citroën), at den franske bilproducent har været nødt til at søge hjælp. Den kommer nu i form af en gigantisk kapitalindsprøjtning. Ifølge Reuters er der tale om en sum på 3 mia. euro – ca. 22 mia. danske kr. De fleste af pengene kommer fra den kinesiske bilproducent Dongfeng samt den franske stat, der hver investerer 6 mia. kr. i PSA mod at få hver 14 pct. af aktierne i selskabet.
Dermed er det slut med Peugeot-familiens fulde kontrol over Europas næststørste bilproducent. PSA har længe været på udkig efter nye investorer og undervejs har der været åbenlys uenighed i Peugeot-familien om strategien. Med aftalen mister familien den sidste veto-ret – det er prisen for at blive reddet af Dongfeng og den franske stat. Peugeot har ellers været familiekontrolleret siden firmaet blev grundlagt i 1810 som producent af kaffekværne og cykler.
Aftalen ventes ikke at få betydning for Peugeot og Citroën europæiske modelprogram. Kapitalindsprøjtningen skal først og fremmest bruges til at dække det nuværende nettounderskud, der ifølge Reuters er på 17 mia. kr. Dernæst skal pengene bruges til at ekspandere på det boomende kinesiske marked, hvor især Citroën står stærkt og oplever vækst. Endelig kan der blive tale om at udvikle ny teknologi som f.eks. PSA’s luftbaserede hybrid-systemer.
Mere kritisk er diskussionen om, hvordan PSA tackler krisen på det europæiske marked. Brancheanalytikere ønsker, at der lukkes en eller flere fabrikker hjemme i Frankrig, men det kan blive svært, nu hvor den franske stat er medejer af PSA.
Dongfeng er langt fra en ubekendt faktor for Peugeot og Citroën. Siden 1992 har Dongfeng været PSA’s partner i Kina, hvor Dongfeng har produceret diverse Peugeot og Citroën-modeller til det kinesiske hjemmemarked – bl.a. minibilen Citroën C2, en Peugeot 206 med Citroën-front.
Med Dongfengs øgede kontrol med PSA viser kineserne nok engang muskler overfor en skrantende europæisk bilindustri. I løbet af de senere år har kinesiske firmaer overtaget kontrollen med mindre bilmærker som Volvo, Saab og senest Fisker Automotive.