Hvilkenbil’s Carsten Nymann blogger om 2014-udgaven af Twingo, der er en af de mest radikale nylanceringer de seneste 10 år. Twingo kan bære Renault ind i en ny guldalder.
4CV, Dauphine, R8 og Floride. Firkløveret af franske familiebiler fra forrige århundrede bringer smilet frem hos en hver Renault-fan – og de fleste andre bilentusiaster med en hukommelse, der rækker længere tilbage end mobiltelefonen. Inspireret af Hitlers folkevogn, som Louis Renault så i Berlin i 1938, havde bilerne motoren liggende bag baghjulene – det vi i daglig tale kalder hækmotor. Men da Renault i skyggen af 2. verdenskrig igangsatte udviklingen af den lille 4CV, kunne han næppe vide, hvor stor betydning hækmotorbilerne ville få for hans elskede bilmærke.
Godt hjulpet på vej af de hurtige Gordini-specialudgaver opbyggede især Dauphine og R8 et ry som køreglade familiebiler, som havde designet med sig og kunne vrikke med bagdelen i de skarpe sving. Hækmotordesignet viste sig dog i det lange løb at være for dyrt og upraktisk i almindelige familiebiler. Anført af discount-kultbilen Renault 4, sadlede Renault om til frontmotor og fortsatte med at levere mindeværdige og revolutionerende modeller på den platform.
Men for de mest boblende afficionados har der selvfølgelig altid manglet noget – indtil nu. Hækmotorbilen er tilbage! 2014-årgangen af mikrobilen Renault Twingo har motoren liggende under gulvet i bagagerummet – og også denne gang er inspirationen tysk omend under mere fredelige forhold. Udviklingen af et så radikalt anderledes bildesign koster en formue, så Renault har slået pjalterne sammen med Mercedes, der anvender bagskubberplatformen til de kommende modeller fra Smart.
Resultatet er en bil, som uden på ligner sine mange konkurrenter til forveksling, men som under huden byder på intet mindre end en revolution.
Tredje generation Twingo er en af de suverænt mest spændende nyheder i 2014. Et så opsigtsvækkende opgør med bilfabrikkernes tekniske normer er uhyre sjældent. Twingo hører til i klasse med biler som Peugeot 1007 med skydedøre, McLaren F1 med tre sæder eller den første Mercedes A-klasse med sin specielle sandwichbund.”
At Renault lancerer en hækmotorbil i 2014 svarer nogenlunde til, hvis Opel genintroducerede en Senator med baghjulstræk og 4-liters sugemotor. Det er et sats af de helt store, og et af den slags sats, som Renault er specialister i: Ingen andre turde lancere Espace, men den endte med at blive verdens første MPV. Den første Twingo blev den første moderne mikrobil og Mégane Scenic den første mini-MPV. Men Renault står også bag eklatante fiaskoer som MPV-coupéen Avantime eller luksus-hatchback’en Vel Satis. Med andre ord kan det gå begge veje for Twingo.
Og dog. For ser man nærmere på Twingo giver disponeringen god mening. Moderne, trykladede motorer med 2-3 cyindre fylder ikke ret meget og kan sagtens pakkes ned i en bagaksel og kobles direkte til baghjulene. Elektroniske sikkerhedssystemer såsom ESC sørger for at modvirke de geometiske udfordringer, som hækmotordesignet medfører for køreegenskaberne. Omvendt kan en fjerlet, baghjulstrukket mikrobil næsten ikke undgå at blive sjov at køre. Dermed slår Renault en krog i tidligere tiders racerbiler som netop R8 Gordini Cup. Og dermed kan Twingo meget vel tænkes at bidrage med et aspekt, som Renault trods masser af innovative løsninger har manglet selv i sine mest populære modeller: Rå, uforfalsket køreglæde. Vi kan kun håbe på, at franskmændene også lancerer en Twingo i den karakteriske blå kulør med hvide striber og ekstra tryk på turboen.