Varmepumpe bliver standard i Danmark, og det skal øge rækkevidden i den elektriske e-Golf, især om vinteren. VW lover dog ikke mere end 190 km på en opladning.
Når VW lancerer e-Golf, en eldrevet udgave af Golf, til september, kommer vi endnu en gang til at tale om, hvorvidt elbilen endelig står over for sit folkelige gennembrud.
E-Golf er nemlig ikke hvilken som helst elbil. Forhåbningerne skyldes, at e-Golf fremstilles af Europas største bilproducent, er baseret på Europas mest solgte bilmodel og at den til prisen – 294.000 kr. inkl. levering og kabel – koster omtrent det samme som en Golf med benzin- eller dieselmotor.
Samtidig er VW helt klart opmærksom på nogle af de udfordringer, der hidtil har gjort elbiler til en eksklusiv fornøjelse for miljøhippier og teknologiske ‘first movers’, der bare vil være først med det sidste. Bl.a. har den danske importør meget fornuftigt valgt at gøre en varmepumpe til standardudstyr herhjemme. Varmepumpen er ellers kostbart ekstraudstyr, men sørger for at minimere strømforbruget på kolde dage, hvor man tænder for varme og batteriet i øvrigt mister gnisten hurtigere end på en lun sommerdag.
Set i det lys kan man dog godt – ud fra en nøgtern, bilteknisk vurdering – blive en smule skuffet, når man tjekker e-Golfens tekniske specifikationer. Her opgiver VW nemlig en meget traditionel rækkevidde på mellem 130 og 190 km. Dermed er VW e-Golf hverken værre eller bedre end andre moderne elbiler som den mindre VW e-Up, Nissan Leaf eller BMW i3. Faktisk må den elektriske Golf se sig overgået af Renault Zoe, der hævder at have en rækkevidde på 210 km – og elbilernes ukronede konge, Tesla Model S, kører fortsat rundt i en galakse helt for sig selv med en rækkevidde på 480 km.
Der er med andre intet nyt fra hverken vestfronten eller Wolfsburg, når det drejer sig om elbiler.
Alligevel har e-Golf en reel mulighed for at sætte bare en smule mere skub i elbilsalget herhjemme, alene af den grund, at det for første gang er muligt at købe en af Danmarks og Europas mest populære bilmodeller med elmotor uden nævneværdig merpris.
Gør man det, kan man enten lade bilen derhjemme i et normalt 220-volt stik eller via en ladeboks. Førstnævnte klarer en fuld opladning på 13 timer, mens ladeboksen klarer opgaven på otte timer. Med et såkaldt combostik, der er ekstraudstyr, kan e-Golf lades 80 pct. på blot 30 min. på en hurtigladestation, som el-leverandøren Clever står bag.
Bortset fra den begrænsede rækkevidde præsterer e-Golf omtrent det samme som en Golf 1,6 Tdi med 105-hestes dieselmotor: Selv om batteriet vejer godt 300 kg og næsten øger vægten tilsvarende, accelererer e-Golf fra 0-100 km/t på 10,4 sek., mens topfarten er begrænset til 140 km/t for at optimere rækkevidden.