Mens mikrobilen Up konkurrerer med de allerbilligste biler i Danmark, satser VW nu på at erobre de asiatiske markeder med en decideret discountmodel.
Følgende kan med danske briller vel nok læses mest som et kuriosum. VW-chef Hans Demant udtaler i tyske Auto Motor und Sport, at koncernen er meget tæt på at kunne lancere en discountmodel, som vil kunne sælges for helt ned til 7.500 euro – svarende til cirka 56.000 kr. uden afgift.
I og med en fabriksny Ford Ka kan købes i Danmark til 65.000 kr. (plus levering men inklusiv afgift) og VW’s egen Up til lige knap 90.000 kr., lyder udmeldingen umiddelbart ikke så imponerende.
Men for det første bliver den nye discountmodel en større og mere praktisk orienteret bil end de danske darlinger. For det andet kan priserne ikke sammenlignes, da det danske afgiftssystem er sådan skruet sammen, at de økonomiske mikrobiler er relativt meget billigere end andre biler.
Discountmodellen, som ventes rullet ud i slut-2016 eller start-2017, er da heller ikke tænkt til det danske – eller for den sags skyld det europæiske – marked. I stedet bliver den målrettet asiatiske vækstmarkeder som Kina, Malaysia, Thailand, Indonesien og Vietnam.
Asiaterne elsker sedaner, og derfor får den første modelvariant klassisk, udvendigt bagagerum. Men ifølge Hans Demant hænger regnestykket kun sammen, hvis VW kommer op på et produktionsvolumen på 500.000 biler årligt
Det betyder, at VW kort efter debuten vil udvide modelprogrammet med en hatchback, en SUV og en MPV. Alle modeller bliver ifølge Auto Motor und Sport baseret på VW’s ældre PQ 35-platform, som blandt andet lægger skuldre til Golf V.
Hans Demant har nedsat en særlig arbejdsgruppe, som skal barbere de samlede produktionsomkostninger med omkring 30 procent i forhold til andre VW-modeller. Bilerne skal for eksempel bygges på fabriksanlæg i Kina, som enten er forældede eller ligefrem står tomme i dag.
Samleprocessen skal forenkles mest muligt, og selv VW’s eksisterende forhandlernetværk er dømt for omkostningstungt. Bilerne skal i stedet sælges i mindre byer via alternative udsalgssteder, siger Demant.
VW-chefen lægger i øvrigt vægt på, at den nye discountbil ikke bliver en global bil a la Renaults Dacia-modeller, der sælges og/eller produceres over det meste af verden under en række forskellige navne.
Spørgsmålet er dog, om ikke danskerne alligevel ville være klar til at acceptere discountfølelsen, hvis det betød, at de kunne spare 10.000-15.000 kr. Hos Dacia er dén formodning i hvert fald skrevet ind i forretningsmodellen.