Renault er endelig klar med et ‘mormorkabel’, så elbilen Zoe kan lades fra hvilken som helst stikkontakt. Et muligt gennembrud for elbilen, mener importøren.
Renaults satsning på elbiler har endnu ikke levet op til forventningerne. Først blev den store Fluence med de udskiftelige batterier trukket med ned af el- og batterileverandøren Better Place’s kollaps. Kort efter genfandt Renault gnisten med den kompakte elbil Zoe, men trods masser af positiv omtale har Zoe-salget aldrig løftet sig over det kuriøse.
Men nu sker det måske. Samtidig med at el-leverandøren Clever opbygger et net af ladestandere, der med lidt god vilje begynder at dække i hvert fald dele af Danmark, er Renault nemlig langt om længe klar med et stykke simpel, men længe savnet teknik.
Der er tale om et såkaldt EVSC-kabel – bedre kendt som et ‘mormor-kabel’, fordi det kan lade Zoe fra hvilken som helst 220-volts stikkontakt. Altså også hjemme hos mormor, så du med sindsro kan smutte forbi med kringle til kaffen på en søndag uden angst for ikke at nå hjem igen.
Du må dog indstille dig på at drikke adskillige kopper kaffe, for ‘mormor-kablet’ er mest en nødløsning med lang ladetid. Hvor lang oplyser Renault ikke, men tidligere har der været historier fremme om, at tidligere udgaver af 220-volts opladning kunne tage helt op til 19 timer. Så galt står det næppe til med det nye EVSC-kabel – vi gætter på ca. 12 timer for en fuld opladning.
Normalt vil man dog oplade sin Zoe i en offentlig ladestander eller derhjemme via en såkaldt vægboks. Sidstnævnte klarer en fuld opladning på seks timer. Normalt koster vægboksen 12.000 kr. inkl. installation, men som led i et fremstød for Renault Zoe får du både vægboks, installation og mormorkabel med i handlen, hvis du køber en ny Zoe. En ‘kabelpakke’ til en samlet værdi af 16.000 kr. – og det kan være med til at bringe potentielle elbilkøbere i stødet, håber den danske Renault-importør:
Der har været en masse usikkerhed omkring elbiler og muligheder for opladning. Det har gjort, at kunderne har ventet lidt med at købe eksempelvis en Renault Zoe. Men med dette tilbud, behøver kunderne ikke længere at frygte ikke at kunne lade deres bil op. Og det, tror jeg, har været den væsentligste forhindring for elbilens udbredelse. Det er nu løst”, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault.
Næst efter Tesla Model S, er Renault Zoe den elbil, der kører længst på på en opladning med en teoretisk rækkevidde på 210 km. Til 165.000 kr. er Renault Zoe den billigste elbil på det danske marked – hertil kommer dog en månedlig leje af batteriet på mindst 650 kr.
Læs også: Test af Renault Zoe