Næste generation af Ford Ka bliver en helt konventionel mikrobil, som skal sælges over hele verden. Billeder af den færdige bil er dukket op på Ford’s brasilianske hjemmeside.
I November præsenterede Ford billeder af en koncept-udgave af mærkets kommende mikrobil Ka. Koncept-betegnelsen virkede dog lidt som spil for galleriet, for bilen så ganske produktionsklar ud.
Noget tyder på, at den antagelse var helt rigtig. Den nye Ka følger koncernens “One Ford”-strategi – den skal sælges i identisk udførsel over hele verden – og Fords brasilianske afdeling har netop afsløret den færdige bil. Ka’en ligner til forveksling konceptbilen, hvis eneste urealistiske indslag dybest set også var nogle meget sort-tonede ruder. Endnu har Ford dog heller ikke i Brasilien valgt at afsløre, hvordan bilens interiør ser ud.
Overordnet set bliver næste generation Ka noget mere konventionel at se på end sine to forgængere, selv om den arver de større Ford-modellers markante kølergrill og muskuløse motorhjelm.
Den første Ka fik premiere tilbage i 1996 og skilte vandene med sit aparte, delvist runde og delvist kantede design, som fulgte Ford’s revolutionerende New Edge-designfilosofi. Mens de praktiske dyder lod noget tilbage at ønske, kunne de færreste blive uenige om, at bilen var overordentlig underholdende at køre, og modellen fik nærmest kultstatus.
Anden generation fra 2008 forsøgte at spille videre på livsstil-temaet og blev til i et samarbejde med Fiat, som betød, at bilen teknisk set var identisk med den populære 500.
Den strategi betød imidlertid også, at den nuværende Ka akkurat som 500 er alvorligt udfordret på pladsforhold og ergonomi.
Hos Fiat betyder den slags ikke så meget, for fans af 500’eren vælger bilen på grund af udseendet ikke praktikken – og skulle de få behov for mere albuerum har Fiat både en Panda og en 500L på hylderne.
Men for Ford, som ikke har andre varer i nederste skuffe, er situationen mere alvorlig. Siden Ka blev lanceret er mikrobilerne over en bred kam gået fra at være husstandens bil nummer 2 – eller konebilen – til at være familiens primære transportmiddel. Og her falder Ka igennem med sine tre døre og diminutive bagsæde. Hvis Ford skal stjæle kunder fra VW, Toyota/Peugeot/Citroën og Kia samt Hyundai, skal der andre boller på suppen, og det er i korte træk derfor, den nye Ka ser ud, som den gør.
Modellen fås udelukkende med fem døre, store rudearealer og et fornuftigt bagagerum. Indtil videre har Ford ikke løftet sløret for bilens specifikationer, men forventningen er, at Ka kommer med flere varianter af Ford’s roste 3-cylindrede, 1-liters Ecoboost-motor – helt sikkert uden og eventuelt med turbo.
Modellen lanceres i Brasilien senere i år, men det er endnu usikkert, præcis hvornår bilen lanceres i Europa. Modellen forventes officielt lanceret på efterårets store biludstilling i Paris.
Læs også: Næste Ford Ka har samba i blodet