TEST: Skoda Superb – lystyacht til familien

BILTEST: Skoda Superb har fået et optisk facelift, der introducerer LED-kørelys, ny grill og en anden motorhjelm. Grandiøse pladsforhold er dog stadig bilens stærkeste kort.

Hvilken bil?
2014-udgaven af Superb har fået et facelift, som inkluderer ny grill, logo, lygter, tågelygter, kofangere og motorhjelm – altsammen for at skabe en visuel sammenhæng med den nyere Octavia. Indvendigt har tekstilerne fået nye mønstre. Teknisk er det småt med nyheder bortset fra, at Superb nu kan købes med bi-xenonlygter med integrerede LED-kørelys

Vidste du at?
Skoda sidste år solgte blot 642 eksemplarer af Superb. Til sammenligning solgte VW 1.366 af den aldrende Passat og Ford 1.208 af den direkte pensionsmodne Mondeo. Lidt fornyet opmærksomhed om modellen må derfor anses som værende på sin plads for Skoda, der med Superb forsøger at trække kunder i butikken med andre argumenter end indkøbsprisen.

Hvordan er førerpladsen?

Selv om Skoda Superb markedføres i den såkaldte firmabil-klasse side om side med fx koncern-fætter VW Passat, byder den på indvendige pladsforhold, som selv ikke en Mercedes E-klasse kan matche.

En optimal førerposition er standard, og det samme gælder elektrisk justerbare forsæder, der gør finindstillinger til en leg. Eneste anke er gearstangen, der ergonomisk set er 1-2 cm for lang.

Hvordan opleves kabinen?
Med testbilens Ambition-udstyr følger alle nødvendigheder med i prisen, og kvalitetsoplevelsen er i top. Eneste savn er Bluetooth-opkobling og multifunktionsrat, som skal tilkøbes for hhv. 3.595 kr og 7.395 kr. Til gengæld havde testbilen glastag i hele bilens længde, hvilket forstærker balsalsfornemmelsen. Prisen på knap 22.000 kr. vil dog få de fleste til at tænke sig om en ekstra gang, før krydset sættes.

Er sikkerheden i orden?
Faceliftet af Superb er ikke så omfattende, at modellen har været gennem en ny runde hos EuroNCAP. Men i 2009 scorede den imponerende 35 point ud af 37 mulige. Knæairbag i førersiden er standard, og crash-testen afslører, at den virker. Kun piskesmæld- og fodgængebeskyttelsen halter lidt efter. Læs alle detaljerne om den passive sikkerhed i Superb på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Takket være det gode udsyn, som de store lodrette rudearealer sikrer, opleves Superb ikke klodset i bytrafik eller under parkering. Paradedisciplinen er naturligvis motorvejskørsel, og Superb er både støjsvag og hverken for hårdt eller svampet affjedret. Til gengæld var styretøjet underligt “bedøvet” omkring midterstillingen, hvilket næsten opleves som gammeldags slør. Vi har ikke oplevet fænomenet i andre Superb, så der kan være tale om en kalibreringsfejl på testbilen.

Hvordan er motoren?

VW-koncernens 2-liters TDI-dieselmotor har været gennem flere evolutioner end den menneskelige art, og i dag fremstår den både støjsvag og omdrejningsvillig.

Superb er med et opgivet forbrug på 21,7 km/l langt fra rekordholder i klassen. Til gengæld nåede vi uden større sværdslag op i underkanten af 20 km/l i testugen. Eneste problem er, at kravet for at nå den slags tal er at holde motoren ved så rallende lave omdrejninger, at hele bilen ryster og sitrer.

Passer prisen?
Superb er en smule billigere end VW koncernes egen Passat, der koster cirka 440.000 kr. for en tilsvarende bil, mens Ford tager 460.000 kr. for en sammenlignelig Mondeo. Nu er netop denne bilklasse kendt for sine solide rabatter, så forskellen i realpriser kan nemt hænde at være noget mindre, end hvad prislisten dikterer. Superb står stærkt på pladsforholdene, men begynder du at blive fordringsfuld på udstyret og kræve fx navigationsanlæg og p-sensorer, farer prisen nordpå.

Er der alternativer?
Ikke hvis du har tre langlemmede teenagere, som skal pakkes ind på bagsædet. Ud over de helt store premium-biler er Subaru’s Legacy muligvis den eneste bil, der kan byde Superb op til dans på dette område – og den koster fra cirka 530.000 kr. Er det sidste nye udstyr et parameter, er den nye Mazda 6 med 2,2-liters dieselmotor og Vision-udstyr et oplagt valgt til stærke 399.000 kr.

Konklusion:
For: Tyst motor, høj komfort og oceaner af plads.
Imod: Kun 2 års garanti, ekstraudstyr er dyrt.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Superb byder på pladsforhold, som ingen af konkurrenterne overgår endsige matcher. Læg dertil en velfungerende, tyst 2-liters diesel og et sæt fornuftige priser, og Superb ser stærk ud.

Læs også tests af:

Skoda Octavia Combi

Mazda 6 stationcar

FAKTA: Skoda Superb Combi 2,0 TDI Ambition

Vejl. pris, inkl. lev.: 439.000 kr. (ekskl. glastag)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 21,7 km/l
Forbrug i test: 19,0 km/l
Længde/bredde/højde: 483/182/146 cm
Bagagerum (min/max): 630/1.835 liter
Vægt: 1.554 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 140 hk/320 Nm
0-100 km/t: 10,1 sek
Topfart: 211 km/t

Særligt standard udstyr (Ambition):
16″ aluminiumsfælge, 2-zone Climatronic klimaanlæg, regnsensor og aut. Nedblændende spejl, fartpilot, Maxidot informationsdisplay, læderrat, tagræling i sølv-finish, bagagerumsbund med alu-skinnesystem, tågeforlygter med drejelys og kørelys, el-indfældbare sidespejle med blink, dørbeskyttelseslister for og bag samt alu-look paneler.
Metallak: 7.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here