Hyundai ix25 er skræddersyet til at tage kampen op med Captur og 2008 i den kompakte crossover klasse. Koreanerne hævder dog, at den kun er til kineserne…
En kompakt crossover er opskriften på succes på det europæiske bilmarked. Så når Hyundai løfter sløret for den nye ix25 på biludstillingen i Beijing og fromt hævder, at den skam kun er til kineserne, er det kun de færreste, der tror på dén historie.
Med teknik fra søsterbilen Kia Soul og en længde på 427 cm er Hyundai ix25 nemlig som skabt til at udfordre europæiske sællerter som Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke og Opel Mokka i den boomende crossover klasse. Her vil den have langt større chancer end den dyrere Hyundai ix35, der har haft det svært i konkurrence med biler som Nissan Qashqai, Honda CR-V og Mazda CX-5.
Der er dog ikke tvivl om, at Hyundai taler sandt, når de henviser til Kina som et afgørende marked for den nye ix25. Nyheden skal nemlig bygges på Hyundais kinesiske joint venture fabrik, Beijing Hyundai Motor Co. Herfra kan bilen dog sagtens eksporteres – eller koreanerne kan vælge at fremstille den hjemme i Korea eller måske på Hyundai-Kia koncernens fabrik i Slovenien.
At Hyundai ix25 ligner en bil, der er på vej til Europa understreges af, at spionfotografer så sent som i februar har spottet den under vintertests i Nordeuropa. Et faktum der samtidig gør det svært at tro på, at ix25 er et designkoncept, som Hyundai påstår. Bilen ser tværtimod både nydelig og særdeles produktionsklar ud. Vi bliver med andre ord meget overraskede, hvis ikke bilen på billederne her dukker op hos en Hyundai-forhandler nær dig i løbet af 2015 – måske før.
Læs også: Ny Kia Soul i velkendt stil