Mens Mazda og Fiat i fællesskab er på vej med en ny folkesportsvogn, har BMW lignende planer. Z2 får forhjulstræk, håndholdt stofkaleche og en overkommelig pris.
De små nicher i bilindustrien blomstrer som aldrig før. Lige nu er det kompakte crossovers og 4-dørs coupéer, som alle taler om, men snart ser vi også en bølge af kompakte og relativt billige åbne sportsvogne.
Næste år – måske allerede i slutningen af i år – barsler Mazda med fjerde generation af den nyklassiske roadster MX-5 – også kendt og beundret som den bedste britiske 2-sæders sportsvogn, briterne aldrig fik lavet. Kort efter får den en italiensk aflægger, fordi Fiat-koncernen har købt sig ind i Mazdas nyeste MX-5 projekt. Derfor kommer der også en Fiat-udgave, der baserer sig på MX-5, men udstyres med Fiat-koncernens egne og halvhidsige Multiair-motorer, som vi også kender fra Alfa. Fiat Spider, som sportsvognen formentlig døbes, lyder med andre ord som en lækkerbisken helt på højde med Mazdas fine MX-5.
Den udfordring kan mærket, der bryster sig at være den ultimative køremaskine, dårligt sidde overhørig. Svaret fra Bayern bliver BMW Z2. En ‘back-to-basics’ roadster, der angiveligt bliver relativt billig.
At det overhovedet kan lade sig gøre, skyldes flere faktorer. Først og fremmest er BMWs nuværende Z4 roadster blevet en halvstor, tung og dyr bil. Dermed er der atter blevet plads til en lille, basal roadster som den oprindelige Z3, der netop konkurrerede med Mazda MX-5 inden den fik vokseværk.
Samtidig vil BMW basere Z2 på dele fra Mini og den kommende 2-serie Active Tourer, den første BMW med forhjulstræk. Basismotoren bliver den nye 3-cylindrede 1,5 liters turbobenziner, der får 140 hk i Z2. Sammen med en kompakt størrelse på omkring fire meters længde og en manuelt betjent stofkaleche gør det Z2 til en direkte rival til Mazdqa MX-5 – også på prisen. Med lidt held vil priserne for Z2 begynde under 400.000 kroner – eller godt det halve af en Z4 – når bilen står klar i 2016.
Der kommer dog også væsentligt dyrere udgaver af Z2. Blandt andet en udgave med en 2-liters, 4-cylindret motor med 190 hk fra Mini Cooper S. Ifølge det britiske magasin AutoCar får topudgaven af Z2 helt op mod 300 hk.
BMW Z2 kan blive forløber for en større bølge af åbne sportsvogne. VW-familien har flere gange flirtet med en lignende idé, og der florerer sejlivede rygter om både en lille VW og Seat-roadster. Mercedes kunne også tænkes at lave en Z2-konkurrent når Smart-mærket for alvor relanceres – sædvanligvis dublerer de tyske prestigemærker Audi, BMW og Mercedes konsekvent hinanden, når en konkurrent rykker ind i en ny niche.
Vi får se – for bilentusiaster er det opmuntrende nyt, at den klassiske roadster a la MG og Triumph er på vej til at gøre et nutidigt comeback.
Læs også: